Buenas Tardes amigos! Estoy muy feliz en San Pedro - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Buenas Tardes amigos! Estoy muy feliz en San Pedro - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Buenas Tardes amigos! Estoy muy feliz en San Pedro

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Mei 2014 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Hola! Zo, daar zit ik dan, in mijn eentje in San Pedro. Maar wat is het hier leuk!!! Ik zal proberen te vertellen waarom...

Vrijdag door pap opgehaald en samen met Jeroen naar Schiphol gebracht. Het afscheid viel me best zwaar. Daar ging ik, alleen, en zo voelde het ook echt. Ik had geen idee wat met te wachten zou staan en ondanks dat ik er erg naar uit keek om hier achter te komen, was ik toch ook best zenuwachtig.
Na een heel dikke, maar ook bezorgde knuffel van pap en bemoedigende van jeroen, toch door de douane gelopen. Op weg naar het avontuur!
De vlucht naar Panama duurde lang. Maar ik had 3 stoelen voor mezelf ter beschikking! Best chill. In Panama overgestapt en uiteindelijk kwam ik om 20.30u lokale tijd (in NL 4.30) aan. Mijn tas ook, gelukkig. Bij de uitgang stond er keurig iemand met een bordje met mijn naam er op op me te wachten. Ik was heel blij dat ik dit van te voren al had geregeld.
Na een nacht niet heel goed geslapen te hebben door alle vreemde geluiden en de erg vroege zonsopgang (5.45) ging ik op weg naar San Pedro, mijn bestemming voor de komende 3 weken.

Na wat miscommunicatie over de prijs van de rit (als je nog geen spaans spreekt lijkt 15 erg op 50) toch goed aangekomen.
Mijn gastgezin woont aan de hoofdweg van San Pedro, tegenover het prachtige meer Atitlán. Het gezin bestaat uit Conchita, de vrouw des huizes, nog maar27 jaar oud, en haar 2 dochters Jocita (8) en Blanca (1). De vader werkt momenteel in Canada en is niet thuis. Daarnaast zijn er nog 2 andere studenten van de school, een stel uit Australie.
Ik werd erg welkom geheten maar ik kwam er al vrij snel achter dat er geen engels wordt gesproken. De eerste dagen waren dus nogal frustrerend, maar met onze woordenboekjes en gebarentaal kwamen we toch een heel eind! Ik ben pas de 4e student die logeert in het gezin en dat merk je. Ook voor Conchita is alles nieuw, en ze doet ontzettend haar best. Superleuk en schattig! En de meiden zijn geweldig. Ik krijg de hele tijd knuffels van de oudste en ze is zeer bereid mij spaans te leren. De jongste hobbelt achter de oudste aan en brabbelt in haar eigen taaltje. Ze herhaalt nu alles wat je zegt, wat erg lachwekkend is. Ik heb eindelijk 2 zusjes!

Na zondag San Pedro ontdekt te hebben, begon ik op maandag met lessen. Mijn leraar heet Eligio en is 28. Hij woont in het dorp hiernaast en geeft al enkele jaren les. Hij is supergeduldig en... spreekt erg goed engels! Waar ik natuurlijk blij mee ben want nu begrijp ik in ieder geval wat hij probeert uit te leggen. Als ik naar de verhalen van andere studenten luister heb ik het zowel met mijn gastgezin als met mijn 'maestro' erg getroffen.
De school ligt aan het meer en heeft een prachtige tuin. Hier staan rieten hutjes waar les wordt gegeven. En elke dag zit je op een andere plek. Maandag kregen we eerst een introductie, in het spaans, over waar de school voor staat: een deel van het lesgeld gaat naar een project wat arme kinderen de mogelijkheid biedt om naar school te gaan. En naast de lessen is er mogelijkheid om aan allerlei activiteiten deel te nemen. Zo ga ik elke dag naar 'Club de conversación' en heb ik gisteren een film gezien over de burgeroorlog in Guatamala zo'n 30 jaar geleden. Alles zit zo goed in elkaar en is zo goed geregeld!

Ik heb elke dag 4 uur les, een op een. En ik heb al best veel geleerd in 3 dagen tijd! Zo kan ik nu een beetje communiceren met het gastgezin en met mensen die ik ontmoet. En ik probeer me dan ook af te zonderen van de party-scene. Ik vind het echt veel leuker om helemaal op te gaan in de cultuur en ik word overaal maar naartoe genomen. Feesten komt nog wel...
Zo ben ik mijn eerste avond meegenomen naar 'el pub', althans dat dacht ik... Ik vond het al een beetje raar dat ze met haar 2 kids en terwijl ze geen alcohol drinkt zou gaan feesten. Ik bleek het natuurlijk verkeerd begrepen te hebben en we belanden uiteindelijk in 'el parque'. Dat wil zeggen: een groot basketbalveld verstopt achter de markt. Ik wist niet wat ik zag, allemaal vrouwen, traditioneel gekleed, aan het basketballen! Hilarisch! Ik werd aan iedereen voorgesteld en zo heb ik daar nu al 3 avonden mee-gebasketbald. Ik kan mooi mijn spaans oefenen en de mensen zijn super bereidwillig om langzaam te spreken totdat ik het begrijp en mij te corrigeren als ik het weer eens fout zeg. En gisteren heb ik gegeten bij de moeder van Conchita, die ook studenten in huis heeft. Conchita heeft een erg grote familie met 5 broers en zussen, grootouders die nog leven en tientallen neefjes en nichtjes. En ik word er helemaal in opgenomen. Echt, het is zo leuk hier!!! Als we dan naar huis wandelen draag ik kleine Blanca en krijg ik allemaal natte kusjes van haar, heerlijk.

Het eten
Dit is een apart kopje. Want hier is veel over te zeggen. Het eten is hier erg goed en zeer gevarieerd. En zo vers! Het komt rechtstreeks van het land en dat proef je. Ik zal jullie wat voorbeelden geven:
Ontbijt: pannekoeken, vers fruit met muesli en yoghurt, zoete pap (mam: deze lust ik wel!) met jam, etc...
Lunch: canneloni pasta gevuld met aardappelpurree en een salade met guacemole, groentesoep met rijst, pompoen en groeten, omelette met spinazie en rijst, etc...
Avondeten: gewokte groenten met brood, zwarte bonen (hier zoveel lekkerder dan in NL!) met roerei en gebakken banaan (mmm...), een maiskolf met rijst en ei, groenteburger met patat...
En dit alles vaak met superlekker brood of mini tortillas. Loopt het water jullie al uit de mond?

Kort samengevat: het bevalt me hier echt prima. En naast de spaanse taal vertelt Eligio ook veel over de Guatamalese cultuur en geschiedenis. En ik ervaar het met eigen ogen in mijn gastgezin. Ben benieuwd hoe het me komende weken afgaat en hoe ver mijn spaans vordert. Er wordt verwacht dat ik straks redelijk vloeiend korte gesprekjes kan voeren. We gaan het zien!

Voor foto's: https://plus.google.com/photos/104648687686453196352/albums/6015966968943855793?authkey=CNKzrJmlrcrNeQ

  • 22 Mei 2014 - 02:49

    Gea Lastdrager:

    Hallo Laura, My goodness you sure have the travel bug , nice to hear from you, It sounds as if you went over there mainly for the language, and to learn about their culture.
    I wish you all the best, you seem to have chosen a lovely family to stay with.
    And the food is something else " yum ".

    Have a good time while you are there, and good luck. Knuffel Klaas en Gee. Take care.

  • 22 Mei 2014 - 08:42

    Kelly:

    Lau, wat een leuk verslag!!! Zo te horen heb je het goed getroffen en ga je nog een paar leuke weken tegemoet :) Geniet ervan! Xx

  • 22 Mei 2014 - 09:08

    Pap:

    Ha moppie,

    Heerlijk om je verhalen weer te lezen! Dat maakt het feit dat we je 3 maanden niet zien (m.u.v. FaceTime ...) wat makkelijker. En voor jou leuk om later weer terug te lezen.

    Blijf voorzichten maar GENIET!

  • 22 Mei 2014 - 09:13

    Jeroen:

    Hola mi amor (zonder snor),

    Ik krijg er al aardig veel zin in na alles wat je beschrijft. Klinkt supergezellig. Nog 2 weekjes. Ga zo door! Te amo.

    Besito!

  • 22 Mei 2014 - 12:53

    Monique Ligthart:

    Hey Laura,

    Je hebt het goed getroffen zeg.
    Geniet maar van alles om je heen en vooral van al die lieve mensen waar het zo leuk bij hebt.

    Groetjes Monique

  • 22 Mei 2014 - 13:16

    Gerda:

    Wat fijn om te horen dat je zo goed terecht bent gekomen en dat je aan het genieten bent. De taal heb je op deze manier zo onder de knie!
    Lieve groeten,
    Gerda

  • 22 Mei 2014 - 14:09

    Romy:

    Laaau!! Eindelijk twee zusjes haha, geniet ervan! Dat eten en huisje klinken zeker goed! Ben benieuwd naar al je verhalen! Straks kan je trouwens mooi een potje basketballen tegen Jeroen haha! Geniet en hoop snel weer iets te lezen! Liefs

  • 22 Mei 2014 - 17:20

    Marleen:

    Ow wat fijn om nu ook jouw verhaal te lezen, super leuk!
    Geniet ervan!

    X van ons

  • 22 Mei 2014 - 17:49

    Annewikke:

    Hola Guapa! :)

    Wat super leuk je avonturen zo vanuit Nederland te volgen!
    Enne, dat eten doet mij zeker watertanden ;)

    E N J O Y & have FUN!

    ps nog plannen om te gaan surfen ;)

    Liefs, Annewikke

  • 22 Mei 2014 - 18:04

    Rietha:

    He, lieverd. Lees je verslag nu pas. Wat een mooie foto's. En wat een leuke reacties.
    Dikke Hollandse knuffel. Mam

  • 23 Mei 2014 - 07:57

    Adria:

    Hoi laura, zo te lezen heb je het prima getroffen. Klinkt allemaal heel gezellig. Leuk gezin en heeeeeerlijk eten. Veel plezier. Adios

  • 23 Mei 2014 - 09:29

    Angela:

    Klinkt heerlijk!! X

  • 24 Mei 2014 - 00:00

    Ryanne:

    Lieve Lau,

    Wauw! Ik hoor het je allemaal zeggen, op enthousiaste toon en met handgebaren erbij. Je bent op je best, ik lees het al. Heel erg fijn om te lezen, het klinkt ook echt fantastisch. Heel veel plezier de komende weken. Ik blijf je volgen!

    Kus

  • 24 Mei 2014 - 13:15

    Raul:

    Hola hija politica con ninos se aprende mejor un abrazo de nosotros desde äliki 24 grados a la sombra

  • 25 Mei 2014 - 11:34

    Shan:

    Hee Lau,

    Mooi verslag om te lezen!
    Fijn dat je het naar je zin hebt.
    2 zusjes rijker dus, haha grappig om te lezen.

    Leuk dat ik je laatst nog over de app had... geniet ervan en tot het volgende verslag :D

    Liefs shan

  • 25 Mei 2014 - 19:38

    Nathalie:

    Hola Laura!!
    Como esta? Haha en heel veel meer weet ik niet. Wat een leuk reisverslag lau! Ik zie het helemaal voor me hoe je daar zit. Wat fijn dat je zo'n leuk gastgezin hebt. Kinderen zijn overal puur, dat zie je maar weer ;). En weer lekker sportief bezig, eerst surfen in Australie nu basketballen in midden Amerika. Hmm..wat zal jij voor sport doen in bv Anatartica :P. Oh well...eerst deze reis! En wat een leuk begin van je Second Big Trip ;). Hopelijk volgen nog vele reisverslagen! Lautje, geniet lekker verder, maar jou kennende doe je dat volop!!
    Hele dikke knuff! XNath

  • 25 Mei 2014 - 22:30

    Dirk (van Shannon):

    Hallo Laura!

    Leuk verhaal heb je geschreven, mooi dat je het goed naar het zin hebt en goed bent opgevangen! Vast leuk om die nieuwe cultuur te ontdekken, de eetgewoontes zijn in ieder geval niet verkeerd!

    Veel plezier komende tijd, en op naar het volgende verhaal (in het spaans.....??!!)

    Groetjes, Dirk


  • 26 Mei 2014 - 21:07

    Gerard Van Middelaar:

    Lieve Laura,
    Wel enigszins uit 'beeld', want ik heb je al en paar jaar niet meer gezien bij het HiB, maar niet uit 'hart. Erg fijn om van je te horen. Na je eerdere stage/vakantie in Australië heb je blijkbaar weer zin om de wereld in te trekken en je talenschat te vergroten. erg veel succes ermee gewenst en ik blijf graag van je op de hoogte.
    Groet Gerard

  • 30 Mei 2014 - 19:19

    Floor:

    Hoi Laura,
    Kwam op het werk terug van Spanje en zag je reisverslag.Wist dat je ook nog een borrel gegeven hebt voor je vertrek,maar daar kon ik al niet meer bij zijn.
    Leuk te lezen dat het je zo goed vergaat en die cultuur daar beleeft zoals het hoort.
    Fijne mensen en je bent er mijns inziens zo gewend;een totaal andere wereld en dat moet je ook helemaal beleven! Geniet er van en nog heel veel plezier de komende tijd en ik blijf je verhalen wel volgen!
    Lieve groet van Floor

  • 03 Juni 2014 - 12:40

    Dino:

    Klinkt als een heerlijke omgeving om een nieuwe taal te leren. Geniet ervan! x

  • 10 Juni 2014 - 16:41

    Rene Van Oosten:

    Dag Laura,

    Wat een ontzettend leuk verslag en wat leuk dat je dit doet.
    Je Spaans gaat vast met sprongen vooruit als je drie weken ondergedompeld bent in deze cultuur op deze plek. Geniet er van.

    Op school gaat het goed, ik heb het enorm naar mijn zin.

    Vriendelijke groeten,

    Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 19989

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 11 Augustus 2014

En nu eindelijk samen: Centraal Amerika

27 Juli 2010 - 15 September 2010

Verkennen van Zuid-Oost Azie met Nathalie

12 Maart 2010 - 27 Juli 2010

Stage Down Under!

Landen bezocht: