La cruda verdad... - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu La cruda verdad... - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

La cruda verdad...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Juni 2014 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Buenas noches a todos! Het giet hier van de regen... Al een paar dagen. Dus ik ben stiekem wel een klein beetje jaloers op alle mensen die dit weekend naar het strand gaan in NL! Het regenseizoen is hier duidelijk begonnen. Gisteren is er een orkaan over Mexico getrokken en Guatemala heeft daar duidelijk ook last van. Maar nu hij gepasseerd is, zal hopelijk de zon snel weer gaan schijnen. Want dan is het hier toch wel wat mooier ;-)
Vandaag was mijn laatste dag op school: 'graduation-day''.Ik heb er alweer 3 weken spaans op zitten! Ik spreek inmiddels een aardig woordje en niet alleen maar in de tegenwoordige tijd! Ik heb het echt leuk gehad, al ben ik er nu ook wel weer een beetje klaar mee. 3 weken lang 4u per dag les en daarnaast ook bijna alleen maar spaans spreken is best zwaar. Maar ik heb een fantastisch vooruitzicht! Want morgen ontmoet ik Jeroen in Antigua en gaat de reis SAMEN eindelijk beginnen!

De eindeloze regen past wel bij de titel van dit verslag: de grimme waarheid. Want hoewel alle toeristen hier flink feesten, drinken, roken en weet ik wat nog meer, gaat deze waarheid aan velen voorbij...
Ik heb op school diverse films gezien en heb eindeloze gesprekken gevoerd met mijn ´maestro´ om hier meer van te begrijpen.
Guatemala kent 2 geschiedenissen. De geschiedenis die wij allen kennen en die de kinderen hier op school leren is die van de Maya´s. Erg interessant en ik ga hier hopelijk nog veel meer over leren in de komende weken, bijvoorbeeld in Tikal. De andere geschiedenis, die van de guerra, de burgeroorlog, is echter veel recenter. Deze wordt niet op school geleerd... Dit zegt gelijk iets over hoe alles hier gecontroleerd wordt door de mensen met macht, in het algemeen de rijken, en hoe corrupt vele dingen hier (nog steeds) zijn.
Deze geschiedenis, en corruptie, heeft mij ontzettend gefascineerd en ik wil dit graag met jullie delen. Ik zal proberen het kort te houden!!

Het begon vermoedelijk in 1898, toen o.a. de United Fruit Company begon te onderhandelen met Guatemala. Zij kochten zeer vruchtbare grond in Guatemala om bananen te exporteren naar Amerika. De inheemse mensen werkten als slaven; ze werkten keihard maar verdienden niet genoeg geld om rond te komen. Toen Jorge Ubico in 1931 aan de macht kwam leek dit goed nieuws. Hij kocht land weer terug van Ameriken. Echter, hij was militair en stelde nieuwe regels: mannen moesten vanaf 18 het leger in, ziekenhuizen en scholen werden voortaan gerund door militairen, inheemse mensen verdienden nog minder om zo de staatsschuld af te lossen, en als ze protesteerden was het toegestaan ze te vermoorden. De goede relatie met Amerika bleef behouden. Toen de mensen in 1944 van het woord democratie hoorden, begon eindelijk de revolutie.
Maar wat gebeurde er met de inheemse mensen? Zij konden niet lezen, niet schrijven, hadden weinig communicatie met de buitenwereld en bemoeiden zich dus maar nergens mee...
Feiten uit de tijd van deze revolutie: 70% van Guatemala was analfabeet, 2% vd mensen was eigenaar van 72% vd grond in Guatemala, Amerika was eigenaar van de overige grond, de meest vruchtbare grond. Er was dus veel nodig wilde dit veranderen.

Van 1950-1954 was Jacobo Arbenz Guzman president. Hij wordt door velen nog steeds als beste president van Guatemala ooit gezien. Waarom? Hij verdeelde het land eerlijk, zorgde voor industrialisatie en probeerde de oneelijke economie te veranderen. Hij organiseerde goede wegenbouw en electriciteit zodat bedrijven uit Amerika hier niet meer voor nodig waren. En hij begon onderhandelingen met de United Fruit Company om nog meer grond terug te kopen. En wat gebeurde er met de inheemse mensen? Het leven verbeterde!
Helaas duurde dit maar even. Want toen Amerika door kreeg dat het Guatemala beter af ging, en dat zij wellicht veel vruchtbare grond en invloed zouden verliezen, besloten de 2 broers aan het hoofd van het bedrijf een onderzoek te starten, geleid door de amerikaanse CIA. En wat bleek: de president deugde niet en Guatemala was veelste communistisch. Deze propaganda werd ook naar de rest van de wereld geventileerd.
En toen? Arbenz stopte er maar mee en er kwam een nieuwe president.

Met deze nieuwe president begon in 1960ook de 'guerra', de burgeroorlog. Welke tot 1996 (!) duurde...
Het land splitste zich in drieen: de rijkere, machtige, militairen aan de ene kant, de guerillas aan de andere kant, en de 'gewone, inheemse' mensen er tussenin. De motivatie van de guerrillas was: 80% vd bevolking was arm, 65% was analfabeet, er was te weinig voedsel en de bevolking bezat nog steeds maar 15% vd grond in Guatemala.
De militairen vonden deze totstandkoming van verschillende guerrilla-groepen maar niks. Stel je voor dat de mensen inderdaad gingen nadenken en massaal in opstand zouden komen!
En dus: begon de chaotische moordpartij op een ieder met verstand, die dus eventueel in opstand zou kunnen komen. Daarnaast kwamen er nog meer militairen op straat, werd er nog meer controle uitgeoefend in kleine dorpen en werden er 'moord-soldaten' opgeleid.
Deze verschrikkelijke periode had zijn hoogtepunt in 1982-1983. Toen Jose Efrain Rios Montt de macht had. Des te meer mensen dood, des te kleiner de kans dat de guerrilla groeit, was wat hij zei. En dus begon de genocide op de inheemse mensen. De details hiervan zal ik jullie besparen. Maar 10% van de gevechten werd 'eerlijk' bevochten, wapen tot wapen. 90% was genocide... Voor geinteresseerden: de film 'Voice of a mountain' legt hier meer over uit.
Het was verschrikkelijk.

VERANTWOORDELIJK
- 93%: overheid, de militairen
- 3%: guerrilla
- 4%: overige, 'ongelukjes'

Tot zo ver deze geschiedenisles.
Momenteel gaat het een stuk beter met Guatemala. Maar ik zal het maar niet over het verkiezingsorgaan hebben, want dat is weer een ander verhaal. Kort door de bocht: het klopt nog steeds van geen kant.
De huidige president is ex-militair en president Jose Efrain Rios Montt is nog steeds niet terechtgesteld. Het proces werd afgelopen mei stilgelegd omdat er een conflict was ontstaan tussen 2 rechters. Ongelooflijk.

Om deze blog niet nog langer te maken en om het toch een beetje vrolijk af te sluiten, ik heb natuurlijk ook andere dingen geleerd en meegemaakt! Zie vooral de foto's!
Samenvatting: ik ben achter op de motor van mijn leraar naar het dorpje hiernaast geweest, ben van 10m hoogte in het meer gesprongen, ben met Conchita naar de markt geweest (om 6u 's ochtends...), heb de San Pedro vulkaan beklommen, ben aangekleed in lokale klederdracht, heb veel geborreld met mijn medestudenten en heb ontzettend veel leuke en interessante mensen ontmoet.

Heel erg bedankt voor al jullie leuke berichtjes. Superleuk om te lezen!

O! En speciaal voor Jos Ewalts, ik heb dezelfde leraar! Hij heeft mij ook zijn interessante levensverhaal verteld. Sorry mensen, dat wordt ff te veel tekst, dan moeten jullie het boek van Jos Ewalts maar lezen ;-)

Volgende keer niet meer zo veel informatie. Beloofd.

Foto's: https://plus.google.com/photos/104648687686453196352/albums/6015966968943855793?authkey=CNKzrJmlrcrNeQ

Liefs!

• 07 Juni 2014 - 08:14

Ruud:

Hola chica, qué historia tiene Guatemala! Para entender el futuro hay que conocer el pasado. Over een uurtje of drie zet ik Jeroen af op Schiphol en begint deel twee van jullie reis. Wij hebben hem nog een paar keer gezien en gesproken en samengewerkt en volgens mij is hij helemaal klaar voor weer een nieuw avontuur. Hou ons op de hoogte van jullie indrukken en ervaringen. Hasta la próxima vez, cúidate! Un abrazo desde Amsterdam.

• 07 Juni 2014 - 09:44

Romy:

Lau, super interessant! En knap dat je nu al een aardig woordje Spaans spreekt. Geniet van de tijd met Jeroen he :), dat wordt natuurlijk super!! En het mooie weer is onderweg naar jou!! Liefs Romy en Bob

• 07 Juni 2014 - 22:49

Pap:

Ha meiske,

Een bijzonder verhaal dat niet bij veel mensen hier in Nederland bekend is, schat ik in.

En nu op naar de volgende fase van jouw reis, lekker samen met Jeroen! Daar zal je wel naar toe leven. Geniet en tot maandag?

• 07 Juni 2014 - 23:01

Mam:

Geniet lekker met z'n twee.

• 08 Juni 2014 - 09:21

Huub:

Ha Lau,
    Wat een heerlijk avontuur maken jullie mee, en fijn dat je nu weer samen gaat reizen. Dank voor het interessante verslag, dat wist ik inderdaad niet van Guatemala. Zo zie je maar, wat een luxe leven wij in NL hebben, zonder al dat soort narigheden!

• 09 Juni 2014 - 16:52

Annewikke:

:))
    Mooi verslag Laura!
    Veel plezier samen.
    Liefs uit zonnig Amsterdam - die naar jou onderweg is :)

• 10 Juni 2014 - 18:22

Floor:

Leuke/mooie fotoreportage en ja,wat kan het hozen daar zeg!
    Hopelijk intussen wat droger en lekker op pad.Vooral de Maya-cultuur lijkt me boeiend!
    Veel plezier,groet van Floor
    Ps.gefeliciteerd met je diploma Spaans.

• 10 Juni 2014 - 19:10

Angela:

Een geschiedenisles is nooit verkeerd. :-)

Lau, geniet lekker met zijn tweetjes!! X

• 11 Juni 2014 - 11:16

Ryanne:

Lieve Lau,

Ik hoop dat je het nu supererg naar je zin hebt samen met Jeroen en dat je je Spaans goed kan gebruiken in jullie weken samen. Wat leuk dat je je zo bent gaan interesseren voor het land. Een wijze geschiedenisles voor de thuiszitters. Geniet van het backpacken en ik zie uit naar je volgende verhaal :)

Liefs!

• 18 Juni 2014 - 10:48

Shan:

Hee lau,

Heb het stuk gelezen.
    Geschiedenis was nooit mijn leukste vak, maar dit is wel interessant!!
    Leuke foto's had je gemaakt Lau, is ook altijd leuk om naar te kijken vind ik.

Geniet lekker met z'n 2en.

Groet shan

• 20 Juni 2014 - 21:01

Nathalie:

Hey lau!
    Wat een bijzondere geschiedenis heeft dat land! Zo leren wij hier ook nog wat ;). En troost je het is hier weer heerlijk Hollands weer, de lange broeken zijn weer aan hoor! Wat fijn dat Jeroen en jij weer herenigd zijn:)! Heel veel plezier samen! Maak er een prachtige reis van!
    Dikke knuff Nath