Estoy muy feliz! Pero un poco triste tamien... - Reisverslag uit La Libertad, El Salvador van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Estoy muy feliz! Pero un poco triste tamien... - Reisverslag uit La Libertad, El Salvador van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Estoy muy feliz! Pero un poco triste tamien...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Juni 2014 | El Salvador, La Libertad

Ik had het natuurlijk kunnen voorspellen. Ik word namelijk meestal elke 2 a 3 weken ziek als ik op reis ben. Aangezien dat nog niet was gebeurd afgelopen periode, moest het natuurlijk gebeuren de dag dat Jeroen aan zou komen. En ik wilde hem nog wel ophalen van het vliegveld als verrassing!
Gelukkig was ik al wel in Antigua, een supermooi stadje 1 uur van het vliegveld. Om 22u ´s avonds kwam er een lang gestalte de kamer binnen. Daar was hij! Eindelijk weer :-)

De volgende dag voelde ik me gelukkig al weer veel beter en hebben we genoten van de stad, waar we nog 3x terug zouden komen. Het heeft wel wat weg van een europese stad: veilig, aardige mensen, lekker eten en heeeeeeeeeel veel keien straatjes! Haha, je hobbelt er wat weg als je in een auto zit!
We hadden een druk programma, dus na 1 dagje chillen alweer de bus gepakt. Terug naar San Pedro, om nog een paar dagen bij mijn gastgezin te verblijven. We kwamen aan rond lunchtijd en Conchita had een heus welkomstmaal voor ons gemaakt. Heerlijk om er weer te zijn en om Jeroen voor te stellen! En hij viel in de smaak, want de volgende dagen werden besteed aan potjes basketbal en volgden nog meer interessante discussies over de Guatamalese cultuur en geschiedenis. Ik sla de inhoud van deze discussies dit keer even over, heb zo veel meer te vertellen! Maar zie ook www.jeroenberkhout.waarbenjij.nu.
De regen viel deze week gelukkig erg mee en we konden daardoor kanoen op het meer, paardrijden (keihard gegaloppeerd en snelheidsdrempels als sprong genomen ;-) ) en natuurlijk: lekker eten. De laatste lunch bestond uit een heerlijk vers visje welke ook bij Jeroen erg in de smaak viel. En ´s avonds hebben we nog een drankje gedaan met mijn leraar Eligio, die erg blij was met de hollandse kaas, stroopwafels en dropjes. En de nederlandse biertjes voor zijn vader!
Aan alle goeds komt een eind. En dus, na vele knuffels, kadootjes en bedankjes, zou onze reis dan eindelijk beginnen! Toch ook heel wat ´goeds´ in het vooruitzicht! Ik had er superveel zin in en was blij dat Jeroen nu met me mee ging. Maar aan de andere kant, had ik nog wel weken in San Pedro kunnen blijven. De mensen hebben zo veel meegemaakt maar zijn zo dankbaar, puur en oprecht! Ik heb echt een supergoede tijd gehad :-D. Ik denk dat ik over een paar jaar opnieuw een reis moet maken om naar alle plekken terug te gaan die me zo goed zijn bevallen. Gewoon even ´hoi´ zeggen tegen al die lieve mensen. Naast Noosa komt San Pedro zeker op mijn lijstje.

Onze eerste stop was Chichistenango, ofwel Chichi (wie die namen hier heeft verzonnen...). In deze stad wordt op de donderdagen en de zondagen de grootste markt van Guatemala gehouden. En hij was zeker groot. Ze verkochten zulke mooie spullen! Guatemala staat vooral bekend om zijn traditionele stoffen. En na veel wikken en wegen heb ik dan ook een mooie stoffen tas gekocht en kussenhoesjes voor op de bank (eindelijk Kel ;-) ). Ik had bedacht dat ik niet dezelfde fout zou maken als in Bali, toen nathalie en ik maar niks wilden kopen op die prachtige markt, omdat we dat dan daarna moesten meeslepen (en vervolgens op Sumatra geen enkele leuke souvenir meer vonden...). Dus, lekker geshopt! Mijn plan was om het de volgende dag in Antigua op de post te doen. Maar aangezien dit 100 euro kostte, sleep ik het hele handeltje nu toch maar mee in mijn backpack. Ach, goed voor mijn conditie.

Na een tussenstop in, jawel, Antigua, waar we een heerlijk stuk eend hebben gegeten en heerlijke wijn hebben gedronken, gingen we naar Tikal! We besloten met de nachtbus te gaan omdat het 10u reizen was en dit tijd zou besparen. En de weg stond bekend om zijn veiligheid, de bus werd halverwege zelfs gecontroleerd op wapens en drugs.
De eerste dag in Tikal wilden we de 2 musea bezoeken, om toch wat meer over de Mayas te weten te komen. Maar ze deden echt ontzettend moeilijk. Na vele spaanse discussies met verschillende mannetjes met een ´badge´ werd besloten dat we de museas alleen mochten bezoeken als we dan ook de entree voor het park betaalden. Onzin vonden wij, dus terug naar het hostel. De volgende dag gingen we wel het park in, met spaans sprekende gids en al (mijn idee, goed voor mijn spaans!) En dit heb ik geweten... Die man was zo enthousiast aan het vertellen dat hij elke keer weer vergat dat hij langzaam moest praten. De tocht duurde 6u, dus ik heb er weinig van gesnopen. Gelukkig is Jeroen zijn spaans toch net even beter, dus die heeft alles vertaald ;-).
Tikal is een opgegraven stad uit de tijd van de Mayas. De ruines zijn pas in 1848 ontdekt en tot op heden is 15-20% nog maar opgegraven. Er ligt dus nog onwijs veel onder en diep in de jungle. Wat je ook kunt zien als je over smalle paadjes door deze jungle loopt! Het was een prachtige ochtend en we hebben naast ruines ook vele brulapen gezien en de toekan! Ontzettend mooie vogel. Ik moest nog even aan je denken Floor! ´s Avonds in het hostel nog een documentaire gekeken over de Mayas. En wat blijkt: er is nog zo veel onduidelijk over deze oude cultuur,een hoop bewijsstukken zijn vroeger vernietigd en de theorieen zijn vaak alleen maar gebasseerd op veronderstellingen.

Na Tikal stond Chemuc Champey op de planning. Dit is een natuurreservaat bestaande uit diverse turquoise poelen waar de wilde rivier onder de grond stroomt. Ontzettend mooi. Sowieso de tofste dag tot nu toe!!! Waarom?
We vertrokken ´s ochtends vroeg eerst naar nabij gelegen grotten. We kregen enkel een kaarsje en doken gelijk het water in om een zwem en klautertocht onder de grond te maken. Vet vet gaaf, het was echt pikkedonker! In de grot waren verschillende touwen gespannen waar je je aan vast kon houden als het water te diep was. Regelmatig ging het kaarsje echter uit, en duurde het weer even voordat iemand hem voor je aan kon steken. Hoogtepunten waren het beklimmen van een ladder in een waterval (ja, het kaarsje ging dus uit...) en het springen van een rots, in het donker. Mijn hart heeft toen wel een paar slagen overgeslagen! But, I DID IT!!! Na deze grotten, als afsluitig mezelf nog even in het water geschommeld, van een best hoge brug gesprongen en getubed. Ondanks al mijn gegil, heb ik mezelf toch weer verbaasd.
De middag bestond uit het bezoeken van de poelen van Chemuc Champey. En wat was het mooi!!! Na eerst naar een uitzichtspunt te zijn gelopen, de hele middag gedobberd, gedoken en gegleden in deze poelen. Je kon van de een naar de ander en de rand tussen 2 poelen bestond uit gladde stenen en watervalletjes. Genieten!!! Deze plek komt ook zeker op mijn lijstje :-).

De dagen erna even gerelaxed in het superchille hostel, werkelijk een paradijs, zie de foto´s, en daarna weer op pad! We hebben Guatemala inmiddels ingeruild voor El Salvador en hopelijk wordt er gesurfd!

Hasta luego a todos!!!
En een dikke knuffel vanaf hier.

De foto´s zijn te vinden op: https://plus.google.com/photos/104648687686453196352/albums/6027815828063223953?authkey=CPWLsqDj5uTd8wE

En bedankt voor de lieve berichtjes! Blijf ook vooral jullie updates sturen hoor! Leuk om bij te blijven.

O ja, en ze houden hier van ABBA. Wisten jullie dat zij wel uren aan muziek hebben gemaakt? Op de weg hiernaartoe wel 4u non-stop ABBA muziek in de bus! Bijna niet te doen... ;-)

  • 22 Juni 2014 - 20:39

    Romy En Bob:

    Lau, topper! Knap dat je dit allemaal maar weer doet! Balen dat je weer ziek werd maar gelukkig gaat alles weer goed :)! Zal fijn zijn om weer samen te zijn en samen te reizen! Geniet van jullie tijd daar! Hier gaat alles nog steeds goed. En wat betreft de souvenirs, idd gewoon doen! Ik had er ook spijt van toen ik terug was haha.... Liefs van ons

  • 22 Juni 2014 - 22:40

    Rietha:

    Wat had ik je graag willen zien in Chemuc Champey. Gaaf hoor.
    Ik denk dat wij nog een CD van ABBA hebben. Voor als jullie weer terug zijn en heimwee krijgen ;)
    Dikke kus.

  • 22 Juni 2014 - 22:41

    Monique:

    Hoi Laura en Jeroen,

    Wat leuk om je verhaal te lezen.
    Wat hebben jullie spannende dingen beleeft.
    Wij waren vandaag bij Kelly, die vierde haar verjaardag.
    Kelly, Denise en ik zijn on Barcelona geweest, wat ik al een bijzondere ervaring vond.
    Geniet maar van deze bijzondere, spannende en en leuke tijd met elkaar.

    Lieve groetjes Dirk en Monique

  • 22 Juni 2014 - 22:41

    Kelly:

    Lau!! Wat een gave belevenissen! (Behalve het ziek zijn dan..) Ik ben erg benieud naar de bijbehorende foto's. En uiteraard ook naar de kussenhoesjes :D Sjouwze ;) Xx

  • 23 Juni 2014 - 10:32

    Rick Van Zwieten:

    Hoi Laura en Jeroen,

    Schitterend om die avonturen van jullie te lezen en inderdaad nog leerzaam ook.
    Midden Amerika is toch een gebied waar je wat minder vanaf weet, dat is nu wel gebleken.
    Heerlijk dat jullie nu weer met zijn tweeën zijn en verder kunnen genieten van jullie reis.
    Blijf ook vooral foto's maken want dat maakt het lezen van de verslagen nog interessanter !
    Veel plezier en avontuur gewenst verder.

    Groeten,
    Rick en Irma


  • 23 Juni 2014 - 13:01

    Ruud:

    Hola guapa, gracias por las noticias. A partir de hoy le mando una copia de vuestras noticias por correo a Baukje, ella no tiene computadora. Para que lo sepas.
    Nostoros muy bien, el viernes vamos a la boda de mi sobrina Naomy, es la mejor preparada del siglo. En la playa de Callantsoog!
    Bueno, no más carreta pues, suerte y hasta la próxima. Un abrazo muy fuerte.
    Esta noche: GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

  • 23 Juni 2014 - 16:03

    Klaas En Gee.:

    Hello Laura en Jeroen, Fijn om die verhalen weer te lezen van je,
    Very exciting stuff, have a whale of a time, and above all, don't
    forget Noosa, Liefs uit Australia Klaas en Gee.

  • 25 Juni 2014 - 15:08

    Pap:

    Ha moppie,

    Fijn om te horen (en te zien) dat jullie je blijkbaar prima vermaken. Misschien moeten mam en ik ook eens naar Midden-Amerika. Maar of ze dan ook dezelfde dingen durft ....
    De vloer is gisteren geëgaliseerd en morgen komen ze het PVC leggen. We zijn benieuwd.
    Groeten aan Jeroen, blijf genieten en tot de volgende FaceTime sessie!

  • 08 Juli 2014 - 13:56

    Shan:

    Hee Lau,

    Leuk om je verslag weer gelezen te hebben. jullie zijn lekker samen en heb het idee dat het nou echt vakantie is. dat geklim en geklauter lijkt mij zo gaaf om daar te doen! en over ABBA gesproken, ik had daar vroeger een cd van. vond dat prachtige muziek. :D

    Tot je volgende story maar weer!!

    Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 19992

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 11 Augustus 2014

En nu eindelijk samen: Centraal Amerika

27 Juli 2010 - 15 September 2010

Verkennen van Zuid-Oost Azie met Nathalie

12 Maart 2010 - 27 Juli 2010

Stage Down Under!

Landen bezocht: