Ode aan mijn medereizigers - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Ode aan mijn medereizigers - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Ode aan mijn medereizigers

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 Augustus 2014 | Nicaragua, San Juan del Sur

En we zijn weer een paar weken verder! Wat gaat de tijd toch snel. Terwijl jullie in Nederland een hittegolf hebben gehad, kermis hebben gevierd en op vakantie zijn geweest gaat alles hier rustig zijn gangetje. We hebben een hoop ondernomen maar hebben er inmiddels ook een weekje relaxen opzitten. En in die modus blijf ik een beetje hangen moet ik zeggen. Want reizen is hartstikke leuk en je ziet zoveel moois! Maar je raakt op een gegeven moment ook een beetje verzadigd van al die mooie dingen. En dat is het moment dat je beseft hoe goed en fijn je het thuis eigenlijk hebt. Ik mis jullie mensen! Kijk er naar uit om zo weer lekker spontaan af te spreken, te rommelen in ons fijne huisje, naar lowlands te gaan! En boodschappen te doen en te koken wat ik wil zonder eerst alles om te moeten rekenen of te vertalen ;-). Ik lig in een hangmat ergens op een prachtige heuvel met uitzicht op zee en ik denk ook aan thuis. Toch bizar. Maar fijn voor jullie om te weten denk ik...

Wat deze reis zo bijzonder maakt voor mij is dat ik het samen met Jeroen doe en dit keer de taal spreek. We zijn eerder steeds 3 weken naar een derde wereldland geweest waar Jeroen 3 weken aan het tolken was. Als je dan 3 maanden gaat reizen en opmerkt dat het geen moment saai of ongemakkelijk ben je een blij en gelukkig mens!

Naast het samen zijn heb ik ook andere reizigers ontmoet. Iedereen is hier op vakantie en in een bepaalde modus om contact te maken. En dat maakt contact maken erg makkelijk. Maar toch prik je er op de een of andere manier zo doorheen als het ongemeend is. Het standaard praatje. 'Where are you from?'. 'What do you do?'. En zo is er nog een hele lijst. Soms is het anders, soms ontmoet je iemand met wie je echt een klik hebt. Die thuis je vriend of vriendin zou kunnen zijn en voor wie je echt moeite wilt doen om diegene nog een keer te zien. Ookal komt diegene niet uit Nederland en is dat misschien best lastig. Deze mensen heb ik ook ontmoet. En dat maakt reizen echt superleuk! Ik kijk er nu al naar uit later naar Berlijn of Hamburg te gaan om 2 topmeiden te gaan opzoeken! En dan hebben we nog een leuke gast die per september een master gaat volgen in Rotterdam. Das toevallig, ik ook!

Maar waarom ik deze blog bijhoud is natuurlijk ook om mooie plekken met jullie te delen. Nou daar gaan we:

Hoogtepunten
1. In Leon hebben we een hike geboekt om vulkanen te beklimmen. Actieve! Dit stond op mijn lijstje, dit wilde ik zien! Want hoe ziet zo'n krater er dan uit op de top?
We hebben een 2 daagse tocht gemaakt waarbij we met 15kg op onze rug (8L water, matje, slaapzak, eten en tent (ok, Jeroen droeg onze tent)) vertrokken. Het was best pittig! Vooral omdat we op het heetst v dag het meest steile stuk moesten gaan beklimmen! Maar het was het zo waard! Het moment dat we boven op de vulkaan de zonsondergang bekeken en dan beseften dat je er helemaal zelf gekomen bent, staat deze reis met stip op één :-D.

2. Het revolutiemuseum in Leon. We hebben in dit piepkleine museum geluisterd naar een ex-guerrilla. We hebben de hele geschiedenis van Nicaragua doorlopen en hebben naar zijn levensverhaal geluisterd. Het was een indrukwekkende middag, helemaal omdat je zag dat het hem jaren later nog steeds zo veel deed. Hij vertelde met tranen in zijn ogen dat zijn huis met zijn familie er nog in was platgebombardeerd. En hij had zelf nog steeds een scherf in zijn schedel zitten die de artsen niet weg kunnen halen. Ook zijn we in de oude cellen geweest waar de bloedsporen nog op de muur zaten. En hebben we het uitzicht op Leon met al zijn geschiedenis via het dak gezien.
Toen we naar buiten liepen kon ik alleen maar heel hard huilen. En deze man vertelt zijn trieste verhaal elke dag...

3. Chillen op Little Corn Island! We zijn naar een Caribisch eiland gevlogen waar we niets anders hebben gedaan dan een beetje chillen, potje kaarten, boekje lezen, superlekkere kreeft eten. Oja! En haaien spotten tijdens snorkelen!

Mindere punten
1. Te veel gechilld op Little Corn Island. Behalve het bovenstaande rijtje was er bijzonder weinig te doen. En hier kunnen we allebei toch niet zo goed tegen.

2. We zijn momenteel in San Juan del Sur waar we parende reuze- schildpadden wilden gaan spotten. Beetje jammer dat ze er alleen nog niet zijn...

Op naar de laatste 2 weken! We sluiten het in stijl af met wederom surfen. Want daarom zijn we toch ook wel naar Centraal Amerika gekomen :-).

Houd de site in de gaten voor de link naar de fotos! Ik ga ze nu proberen te uploaden...

  • 01 Augustus 2014 - 07:40

    Monique:

    Lieve Laura en Jeroen,

    Wat hebben jullie het leuk samen.
    Het is echt een hele bijzondere ervaring hoor, om samen met elkaar te reizen.
    En fijn dat je zo leuk schrijft iedere keer.
    Heel veel plezier samen.

    Liefs Monique en Dirk

  • 01 Augustus 2014 - 08:24

    Pap:

    Ha lui,

    Wij kijken ook uit naar jullie terugkomst, al zullen we jullie verhalen over al die bijzondere ervaringen wel gaan missen. Maar geniet eerst nog maar die laatste paar dagen want wie weet hoe lang je daar op moeten teren ... Wij zullen er in ieder geval voor zorgen dat jullie hier terecht kunnen... ;-)

    HVJ, pap

  • 01 Augustus 2014 - 12:00

    Adria:

    Hoi Jeroen en Laura,

    Geniet nog lekker van het surfen en dan weer lekker terug naar huis.......gr Adria

  • 01 Augustus 2014 - 12:37

    Rietha:

    Nog 10 nachtjes slapen :-) Dikke kus, mam.

  • 01 Augustus 2014 - 15:38

    Angela:

    Klinkt heerlijk! Geniet van de laatste weken daar en daarna staan er weer andere nieuwe, leuke en spannende kansen te wachten. :-)

    Tot snel! X

  • 02 Augustus 2014 - 08:43

    K En G Lastdrager:

    Nu lig je te dromen in je hangmat, naar je fornuis, nog even dan droom je achter je fornuis terug naar je hangmat. denk maar aan mijn woorden. Weer bedankt voor je leuke verhaal. nog een fijne vacantie verder.
    liefs Oom Klaas en tante Gee.

  • 02 Augustus 2014 - 09:39

    Ruud:

    A pesar de la distancia te sigo conociendo mejor!
    Los viajes son las mejores inversiones. ( entre otras, eso sí.)
    A Berlïn carramba!

  • 04 Augustus 2014 - 11:53

    Jandirk:

    lieve laura,
    bij het lezen van je verhaal moet ik onmiddelijk denken aaan een passage van het nog niet verschenen deel van de lonely planet reeks. Volgens mij pas je er zo in, met al je enthousiasme. Dus..., wat let je om een eigen deel samen te stellen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 2639
Totaal aantal bezoekers 19993

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 11 Augustus 2014

En nu eindelijk samen: Centraal Amerika

27 Juli 2010 - 15 September 2010

Verkennen van Zuid-Oost Azie met Nathalie

12 Maart 2010 - 27 Juli 2010

Stage Down Under!

Landen bezocht: