Hello chaotic Asia!!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Hello chaotic Asia!!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Hello chaotic Asia!!!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Augustus 2010 | Thailand, Chiang Mai

Thailand. Bangkok. Tuk tuks. Kopen kopen kopen. Eetkraampjes OVERAL. Elke keer weer een andere geur die je neus binnendringt. Verkeerchaos. En conclusie: totale chaos.

Ik zit dus in Thailand! Vorige week ben ik Nathalie tegemoet gevlogen. De vlucht was evenlang als die van haar maar ik kwam een paar uur later aan. Half twaalf 's avonds landde ik en ben ik met de taxi naar de Khao San Road gebracht. Op zoek naar Nat! Maar dat duurde niet lang, ze had al snel nieuwe vrienden gemaakt en kwam met een groepje Australiers me tegemoet lopen. We hebben elkaar een heeeeeel dikke knuffel gegeven en bijgepraat, eindeloos bijgepraat. Tijdens mn eerste Thaise biertje en vervolgens in bed tot diep in de nacht, ik was op voor 24 uur.
Omdat ik 's nachts aankwam, had ik nog niet echt een idee van Bangkok gekregen. We besloten een tochtje met een 'long-tail boat' te maken en eens lekker de sfeer in ons op te nemen. Na wat te onderhandelen een mooi dealtje gesloten en ons na een uur laten afzetten in china-town. De plek dachten we. Uhhhh, dat was een verkeerde keuze!
De boottocht was echt heerlijk, lekker op het water met een warm briesje en mooi om ons heen gekeken. Toen we uitstapten, wisten we niet wat ons overkwam. We waren beland op een markt dachten we, maar dit was gewoon hoe ALLE straten van Bangkok er uit zien in Chinatown. Overal kraampjes en stalletjes waar van alles wordt verkocht: van kleding en gekke souveniers tot gefrituurde kakkerlakken en schorpioenen. Mmm, heerlijk. Tel daarbij nog een honderdduizend tuktuks, motortjes, schreeuwende mensen, continu de benadering of je iets wilt kopen, een lift nodig hebt EN dan nog eens de hitte. Ja? Zie je ons al lopen? We hebben Bangkok in een ochtend heel goed leren kennen ja...
Maaar, Bangkok heeft ook zeker wel iets te bieden! Ons hostel bevond zich in de superleuke straat Kao San Road, gezellig druk en niet te opdringerig. Als je duidelijk bent, laten ze je vaak met rust. We besloten de volgende dag een cultuurdagje te houden.
Na een heerlijk ontbijtje inclusief Winnie de Pooh cake (ik ben immers toch geslaagd!) zijn we naar de Wat Pho tempels gegaan. Ontzettend mooi. We waren 7uur opgestaan en waren voor de warmte aagekomen bij dit enorme tempelcomplex waar de grootste liggende buddha ter wereld ligt: 46m lang en 15m hoog, helemaal van goud. Ongelooflijk mooi en indrukwekkend. Hierna wat verder gedwaald en elke keer kwamen we wel weer bij een nieuwe tempel uit met weer iets prachtigs, bijvoorbeeld een gang met minstens 30 gouden buddha's, op het eerste gezicht hetzelfde maar toch net weer ietsje anders. En overal om ons heen mensen die aan het bidden waren en offers neerlegden, het geloof staat hier echt zo centraal, zo anders dan Nederland. Mooi dat zoiets nog bestaat. Verzadigd en tevreden sloten we de dag af met alweer een heerlijke Thaise curry-maaltijd.

We gingen door! Na een kort bezoek aan de hoofdstad en vooral veel slapeloze nachten (dit is weer een heel verhaal apart... samenvatting: de buren gaven een feestje wat eindigde in een vechtpartijtje in de kamer naast ons en op de gang) hadden we het ook wel weer gezien en gingen we op weg naar Kanchanaburi.
Kanchanaburi staat bekend om de bekende brug die hij heeft. 'The bridge over the river Kwai'. We zijn naar het Railway Museum geweest waar de hele geschiedenis werd verteld. Best interessant om te lezen wat Azie nu allemaal met de tweede wereld oorlog te maken heeft gehad, best veel! En er zijn toen ook heel veel Nederlanders omgekomen in deze stad. Na de geschiedenis wat te hebben opgehaald hebben we fietsen gehuurd en zijn we door een prachtig stukje natuur (weer wat anders dan Bangkok) naar de brug gefietst.
Wat we verder in Kanchanaburi hebben gegaan was een grote fout. De tijgertempel. In de boekjes allemaal leuk en aardig en ondanks een waarschuwing van iemand die vond dat de beesten daar niet goed behandeld werden, wilden we het zelf ook wel zien. Fout fout fout. Je betaalt bij de entree 500 baht om dan door het park te lopen en tijgers tegen te komen die vriendelijk zijn voor de mens en met welke je op de foto komt. De werkelijkheid: je betaalt entree, loopt door het park om vervolgens bij de 'tijgergrot' uit te komen. Honderden mensen in het paars gekleed die je begeleiden naar de tijgers. Die aan een lijntje liggen, verdoofd zijn om ze rustig te houden, en al bewegen ze een klap krijgen of een ruk aan hun ketting. Vre-se-lijk. We zijn aangesloten in de rij en hebben onze foto's laten maken, welke ik uit schaamte niet op picasaweb ga plaatsten. Ik schaam me dat ik hier geweest ben en ik raad echt iedereen af hier nooit heen te gaan en nog meer geld in deze afschuwelijke industrie te stoppen. Wij hebben de foute schoenen alvast aangetrokken en overal briefjes opgehangen in de wc's en in de donatiepotten gestopt...

Na Kanchanaburi zijn we via Saphanburi naar Ayuthaya gegaan. Via de lokale bus, inclusief ventilators (de gene die je in huis kunt hebben staan) aan het spiegelplafond EN karaoke! Weer een mooi guesthouse gevonden en fietsen gehuurd om de diverse tempels en ruines van vroegere hoofdstad van Thailand te bezoeken. Tussendoor nog even een erg lange en uiteindelijk nutteloze fietstocht, in 40 graden, naar het station gemaakt (die we niet hebben gevonden). (Mijn idee... sorry nat!) Die kaarten hier zijn nog best lastig te lezen! Straten staan er niet op, de namen zijn anders, kortom een hele opgave. We hebben het die dag voor elkaar gekregen om ontzettend veel te zien wat niet op de planning stond... Uitegeput belandde we weer in ons bedje. Voor ons geen stappen en leuke avondjes uit, wij zijn gewoon echt bek en bekaf aan het einde van de dag. Gaan we wel proberen te veranderen trouwens: siesta's!

En via Ayuthaya met de trein (11uur) naar de plek waar we nu zitten: Chiang Mai! Wat een topstad zeg! We hebben in een week tijd zoveel gezien en zoveel gereisd, dat we hebben besloten nu eens wat langer hier te blijven. Daarnaast is hier ook heel veel te zien.
Chiang Mai is honderden jaren geleden heel bewust uitgekozen als hoofdstad van een aparte staat, die van het Lanna volk. Gister zijn we weer begonnen met het 'art and cultural centre of Chian Mai' en is ons een hoop duidelijk geworden over deze stad. Ik vind het een supergeschiedenis.
Er was een grote stad nodig die goed zou zijn als handelstad (veel water), met goede inkomsten (veel vruchtbare grond in de valleien van de bergen, koelte). Daarnaast werd alles via de cosmologie beredeneert in combinatie met het buddhisme. De stad is opgebouwd als een lichaam: het hart in het midden (binnen de vierkante stadsmuren). En een lichaam heeft goede en slechte tijden. De stad werd daarom ook goed verzorgd. Door bepaalde offers en festiviteiten hoopten ze het lichaam goed te behandelen zodat deze weer beter tegen de aanvallen van de natuur kon (droogte). Zo'n leuke manier om het te bekijken! En zo positief!
Tegenwoordig is de stad vooral erg rijk. Goede scholen, goede universiteit en het leeft van het toerisme. Heel anders dan in het midden van Thailand rond Bangkok. Nette wegen (in Thaise begrippen, dat wel) en een stuk schoner. We like it!!!
Wat op onze planning staat rond Chiang Mai is een trektocht maken van 3 dagen waar we de jungle in gaan en wat van de natuur en cultuur gaan zien. Misschien ook wel stukjes op de rug van een olifant. Als het er een beetje goed aan toe gaat dan, want we hebben ons lesje wel geleerd! Maar wat ook wel weer zo is: de olifanten hier waren onze paarden van vroeger. Werkdieren dus. Dit moeten we af en toe misschien ook maar weer bedenken, het is wel hun cultuur.

En dit alles in een week! Ik hoop dat de andere weken net zo bijzonder zullen worden. We raken steeds meer gewend dus als het goed is gaat alles steeds wat makkelijker. Want na elke keer weer dat afdingen en niet weten wat nu een goede prijs is, slapeloze nachten in luide hostels, kakkerlakken in de badkamer en op blote voeten over straat tot ver boven je enkels in het water omdat er net 'een plaatselijk buitje is gevallen'... kunnen wij wel wat aan!

Voor foto's met daarbij nog meer verhalen zie: http://picasaweb.google.co.th/lauravanzwieten/ThailandCambodjaEnIndonesieAugSep2010#

• 04 Augustus 2010 - 08:07

Cora:

Hoi Laura,
    Jeempie meid, wat heb jij een vervelend leven :)Je maakt zoveel mee,dit vergeet je van je leven niet. Geniet ervan, dan genieten wij van je verhalen.
    Groetjes Paul&Cora, Jasper&Laura en Tommas.

• 04 Augustus 2010 - 08:48

Arno:

Hee zus!
    Wat super gaaf wat je allemaal uithaalt. Ben echt jaloers op je:)
    Maar van die tijgers kan gebeuren, je wilt het voor eigen ogen zien. Zou iedereen doen.

Dikke knuffel!

• 04 Augustus 2010 - 10:54

Joke Van Driest:

hoi laura, wat een avonturen maken jullie allemaal mee in een week tijd,veel mooie foto,s, kan me voorstellen dat jullie nu paar dagen op een plek wil blijven om alles op je te laten inwerken spannend idee van die jungle,je bent er nu toch!!Pas goed op elkaar en veel plezier groetjes

• 04 Augustus 2010 - 12:13

Mam:

Wow, wat een verhaal. En waren de kakerlakken of sprinkhanen lekker? Je hebt ze toch wel geproefd hè? Mooie foto's trouwens met je nieuwe camera.
    Dikke kus, mam.

• 04 Augustus 2010 - 12:25

Marijn En Alma:

Tjé Laura wat een belevenissen. Marijn wil het je wel nadoen als ze 20 is. Geniet nog maar lekker. Groetjes uit Voorhout

P.S. Marijn vindt de vissen eng!

• 04 Augustus 2010 - 12:33

Pap:

Hoi meiske,

Ik begrijp dat jullie je wel vermaken samen. Fijn dat te lezen. Mooie foto's trouwens! Moeten je moeder en ik ook maar een keer naartoe!
    Blijf genieten want voor je het weet is het weer voorbij. Groeten aan Nathalie.

• 04 Augustus 2010 - 14:07

Kelly:

Lau! Wat superleuk om je berichtje weer te lezen. Een heel andere wereld dit keer! Enorm veel indrukken die je zo op doet. En natuurlijk wil ik nog wel een keer met je reizen, sensatie gegarandeerd :D Xx

• 04 Augustus 2010 - 15:33

Gerda:

Jeetje, jullie maken echt veel mee in zo korte tijd. Wat een hectiek en indrukken opeens. Ik geniet weer van je uitgebreide verslag en de mooie foto's! Jeroen komt nu net binnen: tijd voor koffie met taart hier! Veel liefs,
    Gerda

• 04 Augustus 2010 - 17:17

Leonie!:

Wow lau, wat super tof allemaal!! Wat een mooie dingen maken jullie mee.. Super zeg!!
    Nu ga ik nath haar verhaal nog even lezen:)
    Kus voor Nath en jou!!
    Liefs Leonie

• 04 Augustus 2010 - 18:15

Romy:

Jeeetje Lau :) wat maak je toch allemaal mee!!! En wat zie je veel! Als ik je verhalen lees heb ik spijt dat ik meteen ben gaan werken!

Hele leuke fotos ook!!! Ik kijk uit naar je volgende verhaal en succes in de jungle!!

Liefs

• 05 Augustus 2010 - 00:08

Jeroen:

Hee allerliefste!

Ik ben het met je moeder eens dat je die gefrituurde kakkerlakken en schorpioenen wel moet proberen. Heb ik destijds niet gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van. Dit is mn tweede dag in Utrecht en er is (zoals te verwachten) erg weinig veranderd.. Morgen naar Amsterdam om de boys weer te zien. Zin in. Ook erg veel zin om jou weer te zien. 5 weekjes... HVJ

• 05 Augustus 2010 - 09:56

4 Augustus:

Hello Laura
    You seem to be really en-
    joying yourself, We have seen the Golden Buddha and yes it's really some-
    thing, wishing you lots of fun on your further
    travels, & thanks for your very interesting
    letters. take care.
    love from K en G
    Lastdrager.

• 05 Augustus 2010 - 11:53

Monique:

Hoi Laura,

Geweldig allemaal om dit te lezen, laat staan om het te beleven.
    En die onwijs grote boeda van Goud, inmens mooi om zo iets te zien.
    Blijf vooral schrijven en foto"s maken hoor.
    Geniet van deze onwijs mooi periode in je leven.

Groetjes Monique

• 06 Augustus 2010 - 09:45

Sonja Straathof:

He Lau!
    Ik had je e-mail helaas niet ontvangen, misschien heb je hem naar mn oude adres gestuurd? Als je hem nog een keer kunt sturen naar sonjastraathof@hotmail.com dan kan ik even antwoorden!!

Ik ga snel je verhalen lezen, maar ik moet er nu weer vandoor!! :D

xxx Sonja

• 06 Augustus 2010 - 12:25

Ryanne :

Schat, heel veel plezier daar aan de andere kant van de wereld. Zou te lezen beleef je ontzettend veel. Superleuk! Enjoy deze laatste trip:) Kus

• 06 Augustus 2010 - 19:16

Rick&Irma:

Hey Laura,
    Wat een avonturen. Voor ons heel herkenbaar i.v.m. ons bezoek aan Thailand nu al weer 4 jaar geleden. Zelfs de foto's zouden we kunnen omwisselen! Indien jij het daar net zo naar de zin hebt als wij indertijd gaat het helemaal top worden. Wat een cultuurshock toch he, in Bangkok. Inderdaad heel hectisch maar wel super! Verder heel veel plezier met je Azie-ontdekkingreis! We houden het allemaal bij via je blog! Geniet er van! Liefs Rick&Irma

• 07 Augustus 2010 - 15:17

Frank En Heleen:

Erg leuk om weer zo'n verhaal van je te lezen. Voor ons een verhaal, van ons allerstoerste nichtje, voor jou (alweer) een Super - Ervaring! Tof hoor dat je dit allemaal doet. Veel plezier!
    dikke zoen van Frank, Heleen Thomas en Anemarijn

• 08 Augustus 2010 - 12:17

Kirsten:

Heey Lau,

poeh, weer heel wat meegemaakt dus, tof hoor. Wel erg van die tijgers, had daar idd iets over gehoord. Hier in Z-Afrika was een tijger ontsnapt, hihi.
    Voor mij zit het er bijna op, nog 1 weekje.. Morgen vertrekken we naar Botswana, had jij ook zo'n moeite met afscheid nemen? ;)
    Nou, nu Nat dr verhaaltje even lezen, veel plezier nog samen!

xxx