Aparte gevoelens temidden van een wereldwonder... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Aparte gevoelens temidden van een wereldwonder... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Aparte gevoelens temidden van een wereldwonder...

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 Augustus 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja. Wat een ander land dan Thailand. Waar zal ik beginnen met de verschillen? Ok eerst de overeenkomsten, tuk tuks everywhere, heerlijke eetkraampjes langs de weg en continu worden aangesproken op straat of je niet een lekkere (vul in: massage/ tuk tuk-rit/ drankje/ en zelfs jaja, een 'beurt') wilt hebben. En dit alles midden in de Franse sferen, wat dan weer anders is, en helaas ook armoede, heel veel armoede...

Ons avontuur, want ja, die hebben we natuurlijk altijd weer, begon al bij de grens. We zijn even flink afgezet en hebben de dubbele prijs voor ons visum betaald. We hadden allebei een vreemd gevoel maar wisten gewoon niet hoe we moesten handelen. Gelukkig was het wel een geldig visum, dat nog wel. Vervolgens nog een keertje bijna afgezet bij de aankomst in Siem Reap (we werden in the middle of nowhere gedropt en kregen te horen dat ons guesthouse 'gesloten' was, jaja, mooi niet dus dat we dit weer gaan geloven).
Ok, we zijn dus in Cambodja. En ondanks dat ze heel blij met de toeristen zijn, doen ze er ook alles aan om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken. Gelijk hebben ze, ze moeten wel...

Op de planning stond een van de wereldwonderen die hier te zien is: de Angkor Wat. Voor een weekje een hostel geboekt (heerlijk: zwembadje, roomservice, en dat voor 3 euro per nacht) en lekker al onze spullen eens uitgepakt.
De volgende dag maar weer begonnen in het museum. Wow! Zoveel te zien en te bewonderen en vooral: te leren. Over het buddhisme weet ik nu wel het een en ander, maar het Hinduisme, met haar 9 goden, het is erg ingewikkeld. Kun je voorstellen als deze 2 geloven samen komen.
Ik heb een heel mooi boek gekocht met alle uitleg over het ontstaan van de Angkor Wat erin met prachtige foto's. Kijken of ik er wat wijzer van wordt.
Waar het ongeveer op neerkomt:

Angkor Wat respresenteert Mt Meru op aarde, de Mt Olympus van het Hindu geloof. Van 802 tot 1432 hebben 4 verschillende koningen van het Khmer volk flink hun best gedaan om zich uit te sloven en het voorgaande architectuur-hoogtepunt te overtreffen. Angkor Wat is het bewaarde bewijs van hun rijkdom en macht. Vergelijkbaar met die van de Romeinen.

Het is zo ontzettend groots en indrukwekkend, en het complex bestaat uit zoveel verschillende ruines en tempels dat een dag niet genoeg is. We hebben een 3 daagse pas gekocht en hebben verschillende hoogtepunten gezien:
Dag 1: We begonnen met de 'jungle-temples', tempels die volledig aan de natuur zijn overgelaten en die een indruk geven van hoe de tempels zijn gevonden. Ongelooflijk. Groot! Wat de natuur kan doen en wat de mens kan maken, behoorlijk wat! De film Tombraider is hier ook opgenomen, om je een indruk te geven. Maar zie vooral de foto's...
Dag 2: Angkor Thom. De laatste koning die aan de macht was gedurende deze Angkor tijd heeft alles overtroffen. Hij heeft een complete stad gemaakt, allen in angkor stijl en OVERAL is over nagedacht. Gigantisch groot en het ene gebouw is nog mooier dan het andere. Wat ook heel bijzonder is: alles is bewerkt, van muren tot gevels, en dit zijn er nogal wat. Wat een werk. Zie vooral ook weer de foto's!
Dag 3: Jaja, het hoogtepunt bewaard voor het einde: Angkor Wat. We hebben hier (wel temidden van honderden toeristen) de zonsopgang gezien en hebben vervolgens deze best bewaarde 'stad in een stad' bekeken.

Zoals jullie lezen hebben we dus een hoop gezien, en we zijn dan nu ook echt goed verzadigd. Het leuke was dat we overal echt de tijd voor hebben genomen. Misschien hebben we niet alles gezien, maar we hebben het echt op ons in laten werken. En nog is dit lastig want echt, het is zo overweldigend allemaal...

Wat ook nog even verteld moet worden is de hele sfeer er om heen. Ik heb jullie al wat verteld over de Cambodianen. Ze zijn door zoveel ellende gegaan maar zijn zo trots op hun Angkor! Alles is er naar vernoemd: restaurants, boeken, straten en zelfs het bier! De stad met Franse invloeden is helemaal opgebloeid voor de toeristen. Maar tussen al dit rijkdom, leven de Cambodianen helaas anders. Het is hier echt heel erg arm en er wordt echt letterlijk gebedeld. Vooral bij de tempels. Waar rijke toeristen zijn, is natuurlijk geld. Zodra je een bezienswaardigheid uit komt lopen rent er meteen een groepje kinderen, op blote voeten en in stukke kleren, op je af of je kaartjes wilt kopen, boeken, of misschien een armbandje. Allemaal voor 1 dollar, wat waarschijnlijk vervolgens meteen aan de ouders wordt gegeven om rond te komen, als ze al ouders hebben. Ze smeken echt of je alsjeblieft niet iets wilt kopen en als het er nou een zou zijn, nee, honderden, misschien wel duizend kleine kindjes die allemaal bedelen om die ene dollar.

Een heel mooi moment tussen al deze armoe: We zaten gisteren tussen de tempels op een steen om alles in ons op te nemen, toen er een groepje kinderen op ons af kwam, allemaal met hun eigen spulletjes. Weer verteld dat we toch echt niets wilden, maar, tadaaa, ik had nog een doosje pepermuntjes. Ik heb ze er allemaal eentje gegeven en ze waren blij. Vervolgens kwam er een monnik op ons aflopen en wenkte ons om bij hem te komen zitten. We kregen wat wierook en moesten op het kleed voor een enorme buddha zitten. Hij pakte een emmertje heilig water en begon te bidden. Nadat we onze wierook hadden weggezet werden we gezegend met dit water: we werden ermee besprenkeld en moesten ons gezicht er mee wassen. En alles werd afgesloten met een spreuk die op ons zou slaan. Dit was toch wel zo bijzonder. Alsof hij nadat hij ons de pepermuntjes uit had zien delen dacht: deze meiden moeten gezegend worden. Heel speciaal.
Hierna werden we uitgenodigd door Jig, de jongen die er bij zat en goed kon vertalen om naar het dorp te gaan. Er is een dorp opgericht, te midden van de tempels, waar kinderen zonder ouders worden grootgebracht door de monnikken. Hij wilde ons zijn buddha laten zien: een stel voeten, de rest was helaas vernietigd. De buddha waar wij voor hadden gezeten was de enige originele buddha in het complex, de rest is tijdens de oorlog vernietigd. In die buddha zat zelfs een gat in het midden waar een mijn in kon worden gestopt, om de hele boel, zoals bijna alles in het hele complex, op te blazen. We werden nog naar een andere tempel gegidst door Jig alleen mocht hij niet mee naar binnen, hij had geen 'license', terwijl hij er middenin woont en zoveel doet voor de tempels, gemeen.
We hebben hem wat geld gegeven om weer naar school te kunnen en wat pennen. Papier zijn ze het allergelukkigst mee, maar dit hadden we helaas niet bij ons.

Dit alles wilde ik weer even met jullie delen. Het geeft dus zo'n gek gevoel om hier rond te lopen. Zo'n 'wereldwonder' tussen zoveel armoede. Als iemand nog vrijwilligerswerk wil doen: Cambodja is een heel geschikt land. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de burgeroorlog wat een gruwelijk bloedbad is geweest en waardoor er zoveel jonge mensen zijn, en alle mijnen die nog steeds niet zijn weggeruimd. Het werd allemaal even te veel, dit moet ik tijdens mijn volgend bezoek aan Cambodja maar eens opzoeken. Want ik kom hier zeker terug!

Foto's zijn weer te vinden op:

Laatste avond Thailand, onderaan op:

• 21 Augustus 2010 - 11:46

Romy:

Wat ben ik snel he! Jeetje Lau indrukwekkend! Dat is alles wat ik kan zeggen! Ga nu de fotos bekijken! Heel veel plezier in Bali, dat zal weer flink omschakelen zijn!

Liefs ook voor Nat :)

• 21 Augustus 2010 - 12:12

Kirsten:

Heey meiden, supermooi verhaal weer! Ik heb eindelijk ook maar eens wat foto's bekeken, ziet er echt heel tof uit. Ik ben jaloers! Nog een paar weekjes... Geniet ervan.

xxx

• 21 Augustus 2010 - 18:32

Desiree:

Wat maken jullie ook een hoop mee he!! leuke foto's trouwens!
    Veel plezier verder,,
    Groetjes!!

• 22 Augustus 2010 - 08:04

Els:

Hai Laura

Ik lees met veel verbazing steeds al je verhalen: wat een belevenissen allemaal!!
    En de foto's geven ook heel duidelijk de schoonheid van alle plekken aan.
    Geniet er nog maar even van, want over een paar weken zijn jullie weer thuis.

• 22 Augustus 2010 - 10:28

Mam:

He lieverd, goed dat ik dit allemaal niet van te voren wist. Stof voor een speelfilm. Geniet van Bali, alles is nieuw, maakt niet uit hoe, maar GENIET!
    Dikke kus.

• 22 Augustus 2010 - 12:32

Gerda :

Op deze rustige zondagmiddag -kopje koffie erbij- zit ik weer eens te genieten van je verhalen; en heb ik ook je foto's bekeken. Wat een bijzonder land is Cambodja, lijkt me. Die jungle tempels, het lijkt wel een sprookjeswereld! Mooi dat gebaar van jou met die pepermuntjes, en dan nog een blessing op de koop toe. Heerlijk dat je alles zo duidelijk uitlegt, zo leren de achterblijvers er ook weer veel van. Dank je wel, en een stevige omhelzing! Liefs,
    Gerda

• 22 Augustus 2010 - 13:09

K En G:

wat een avonturen zeg, prachtige en ook benauwde
    momenten met die visa's.
    that's the excitement of
    travel in out of the way
    places,nu nog beautiful
    Bali,en dan naar huis met
    lange en interesting ver-
    halen,de eerste dagen ben je vast hees en schor
    van al het geyakedeyak.
    nog een fijne tijd in Bali, and a good trip home. love K en G

• 22 Augustus 2010 - 17:05

Adria:

wat een geweldige verhalen. Wat beleven jullie veel. Door jou manier van vertellen wil je het zelf ook allemaal gaan zien. Nog veel plezier en ook op Bali wordt het vast genieten.
    Knuffel Adria. groetjes aan je vriendin(niet meer ziek geweest?)

• 26 Augustus 2010 - 12:48

Shan:

Dag lau,
    Dit verhaal wilde ik graag allebei lezen. vooral omdat het toch best indrukwekkend was voor jullie allebei.
    Het kan me goed voorstellen dat jullie daar gemengde gevoelens bij hadden.
    Super mooi geschreven lau! bedankt voor je geschiedenis les haha.
    Geniet nu lekker van bali. dat is veel minder armoede denk?

Dikke knuffel shan

• 26 Augustus 2010 - 16:00

Joke Van Driest:

hoi hoi laura, wat een avonturen weer in cambodja, vooral bij de grens, gelukkig goed afgelopen. En de jungle-tempel zou ik ook wel willen zien, heel indrukwekkend allemaal. Nu op bali lekker genieten en eens tijd om te surfen ook eens leuk, veel plezier gr. joke

• 30 Augustus 2010 - 12:23

Monique:

Hoi Laura,

Wat ontzettend indrukwekkend allemaal, dit zal je allemaal bij blijven meid. Jij beleeft wel heel veel, sla alles maar goed in je op en maak vooral weer genoeg foto's zodat je als je weer thuis bent alles rustig kan bekijken, nog heel veel plezier.

groetjes Monique