On the road - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Mei 2010 | Australië, Sydney

Na een korte stage week waarin ik met Peter heb gewerkt (een heel verschil..), werd ik vorige week vrijdag om half 5 ’s ochtends (!) opgehaald door de shuttlebus om vanaf Brisbane naar Mackay te vliegen. Alles verliep volgens plan en einde van de ochtend kon ik mijn ouders weer eens een dikke knuffel geven, toch wel weer heel fijn! Na een kop koffie en een poging tot een uitgebreide (jullie kennen me) update te geven van de afgelopen maanden binnen een zo kort mogelijke tijd (mislukt), zijn we met de camper gereden naar Eungella National Park. Een heerlijk stuk gelopen om vervolgens uit te komen bij een waterval met rock pool. Vooraf waren we gewaarschuwd dat het water koud zou zijn, maar toch even zelf uitgeprobeerd: het was koud! Ons volgende doel, in hetzelfde park, was het spotten van een platypus (vogelbekdier). En jahoor, na lang wachten kwamen ze tevoorschijn. Ze zijn een stuk kleiner dan ik had gedacht, maar wat een grappig beestje!
’s Avonds in de camper op een camping bij Mackay goed genoten van een glaasje wijn en een zoutje en onze ogen vielen vanzelf dicht! Wat wordt je moe van zo’n dag! En zo volgden er velen, met elke avond hetzelfde ritueel ;-)
De volgende dag veel gereden over prachtige wegen om uiteindelijk in Yeppoon uit te komen. Een klein badplaatsje aan de kust ter hoogte van Rockhampton. Helaas was het al te donker om veel van de omgeving te kunnen genieten, maar de volgende ochtend, op mijn moeders verjaardag tenslotte, hebben we tijdens het ontbijt Emu’s (soort van struisvogels) kunnen voeren! Geweldig die beesten! En snel dat ze zijn! Na een stukje bananacake en een ‘lang zal ze leven’ weer back on the road op weg naar town of 1770. Onderweg weer de nodige stoppauzes gemaakt en een leguaan een halve ham op zien eten. Tot nu toe genoeg beesten dus! Ik wachtte met smart op het zien van mijn eerste kangaroe… We kwamen vroeg aan en hadden een plekje op een supermooie camping. Klein stukje lopen en dan zat je op het strand. Dus hebben we dit keer ons ritueeltje aan het einde van de dag voortgezet op het strand, waar we een prachtige zonsondergang hebben kunnen zien. En mijn moeder was nog steeds jarig, dus ’s avonds uit eten! In het enige restaurant in het dorp een lekker vis(je) gegeten. Vooral ook erg gelachen. De vis was heerlijk, maar de 3x zo grote steak van de buurman ook vond mijn vader! Een toetje maakte alles weer goed.
Volgende ochtend maar weer eens een rondje hardgelopen. Al dat snaaien… Ik kwam uit bij het punt waar Captain Cook in 1770 was geland. Vandaar dat het plaatsje ook Town of 1770 heet. Er was nog niemand op en ik heb een vet mooie zonsopgang gezien in het national park daar. Weer terug in de camper lagen pa en ma nog heerlijk te slapen. Snel aangekleed en ontbeten en op de weg richting Hervey Bay nog een keer hetzelfde national park ingewandeld, dit keer met zijn drieen.
Volgende bestemming dus Hervey Bay. Dit zou een goede opstapplaats voor Fraser Island zijn. Maar het huren van een 4 wheel-drive de volgende dag bleek toch wel erg aan de dure kant. Alternatief was een tour met een bus van 40 mensen (of 60 of 100…) en daar hadden we ook niet zo’n zin in. Uiteindelijk dus besloten om Fraser Island over te slaan en een nieuw plan te maken: Rainbow Beach en Tin Can Bay. En dit had ik niet willen missen!
Via Maryborough, echt een heel mooi historisch plaatsje waar Mary Poppins is geboren, kwamen we aan in Rainbow Beach. Het eerste heerlijke aan deze plaats was: de zee met goede golven! Niet gesurfd, maar het zien van het water was weer even leuk. Toch gek als je 2 maanden naast het strand woont en dan opeens geen golf meer ziet! We hebben een mooie wandeling gemaakt op weg naar ‘Carlo’s Sandblow’, een enorm grote zandduin tussen de bergen in. We waren de enigen die er rondliepen en hebben een mooie fotoshoot gehouden ;-) Ik ga hier zeker nog terugkomen. Zo’n klein maar leuk plaatsje!
We hebben overnacht in het dichtbijgelegen plaatsje Tin Can Bay. Een goede onweersbui die nacht maar wij sliepen heerlijk in de camper. Vroeg op want… dolfijnen voeren! In deze baai komen elke dag een aantal dolfijnen richting de kant en je kunt ze voeren. Ik was benieuwd wat ik me er van voor moest stellen maar toch wel nieuwsgierig. En jahoor, we zagen ze gelijk al. Er stonden een paar mensen in het water dus ben er gelijk maar naast gaan staan. Heel gaaf om zo dichtbij ze te zijn. Ik stak gelijk al mijn hand uit maar… no touching. Dit was weer een beetje jammer. Als je ze aanraakte zou je een boete krijgen van 3000 dollar. Het zijn wilde dolfijnen en ze kunnen onze ziektes overnemen, zit ook wel weer wat in… Om 8 uur kon je vervolgens voor 5 dollar 2 visjes kopen en deze aan de dolfijnen geven. Heel gaaf om dit te doen. Leuke ervaring dus, maar ietwat te commercieel. Hoop dit misschien ooit nog eens te doen elders…
We waren al vroeg op dus konden we op tijd weg. Op weg naar Noosa! Via Eumundi Market de toeristische route richting Noosa gevolgd. Een stop op mijn werk gemaakt waar mijn ouders mijn ‘collega’s’ hebben kunnen ontmoeten en via de Noosa River naar mijn huis gereden. Leuk om dit nu eindelijk eens allemaal te delen! En de volgende dag was nog leuker en helemaal een typische dag in Noosa voor mij: surfen! Camper geparkeerd bij mij voor de deur, en met mijn surfboard onder mijn armen en mijn ouders, beide met bodyboard, naast me, liepen we naar het strand. Superleuk gezicht! Sportieve ouders! De golven waren alleen om te huilen… babygolfjes. Op het verkeerde moment het water ingegaan maar het werd gelukkig wel wat beter. Wel perfect voor mijn vader om te oefenen! Maar na een klein uurtje kwam hij met wondjes op zijn handen het water uit. Het bleek toch moeilijker dag het lijkt… Tijd voor een goede kop koffie dus en een wandelingetje over Hasting Street. Vervolgens BBQ boodschappen gedaan en na een kangaroe biefstukje en verse vis van onze buurman, waren de buikjes weer gevuld. Ik sliep deze nacht thuis want ik zou een cake gaan bakken voor oom Klaas en Tante Gees, waar we de volgende dag heen zouden gaan.
Oom Klaas is de broer van mijn opa, inmiddels overleden. Ik had altijd een goede band met hem en wilde hem graag ontmoeten, keek er naar uit! Mijn opa en oma zijn er vlak voor het overlijden van mijn opa ook heen geweest en hadden mooie verhalen. En jahoor: je ziet het goed. Dezelfde manieren en dezelfde lach! Alleen het eten is anders. Tijdens een heerlijke broodmaaltijd met jaja, hagelslag en al, was ome Klaas snel klaar. Typisch van mijn opa was dat hij altijd uren over zijn eten deed en van elk hapje, na heel veel keer kauwen, genoot. Het schijnt dat ik trouwens heel veel op mijn opa lijk! Leuk om te horen, vast de bolle rode wangen! Wat ook heel leuk was om te horen was dat mijn oom en tante al mijn verhalen op deze site volgen, en die van Jeroen! Ze wisten precies wat ik allemaal al gezien en gedaan had in Australië, dus bij deze: nu een verhaaltje over u!
Geslapen in een camping vlakbij Brisbane en de volgende dag de camper ingeleverd. Wat is de tijd toch ontzettend snel gegaan, ietsje te snel als het aan mij ligt… Brisbane was gaaf. Veel gelopen en veel gezien. Een leuke stad om in te studeren denk ik. Wat kleiner, rustiger. En daar zomaar uit het niets zag ik dan mijn eerste kangaroe! Ik kon er zelfs op zitten en hem aaien (zie foto). De vakantie afgesloten met een lekkere vismaaltijd en vanmorgen, na alweer een goed ontbijt, in een luxe hotel, mijn ouders op het vliegveld gezet. Het waren een top 10 dagen en ik zie een klein beetje op tegen het weer alleen zijn, maarja, dat zal wel weer snel wennen. Pap en mam: dank jullie wel voor alles! En Arno, volgende keer ga je mee hoor, heb je gemist…

Foto's nog altijd te vinden op: http://picasaweb.google.com/lauravanzwieten/MackayBrisbaneMetPapEnMam7TM16MeiAustralie

  • 16 Mei 2010 - 12:19

    Romy:

    Aaaaah Lau wat een superleuke verhalen!!

    Het zal idd weer even wennen zijn zonder ouders, maar zo te horen hebben jullie het onwijs naar jullie zin gehad!!!! Aan de fotos te zien ook :)

    Je fotos zien er trouwens echt supermooi uit!!

    Bij elk verhaal ben ik steeds weer jaloers haha!

    Meis succes met je stage en geniet van je tijd daar! Het vliegt!

    Liefs


  • 16 Mei 2010 - 12:21

    Joris:

    Oh oh oh! Wat een mooie foto's en een leuk verhaal!

    Ik wil ook! Enjoy your time babe!

    Liefs x

  • 16 Mei 2010 - 12:22

    Romy:

    Ps: Ik vind je echt belachelijk bruin!

  • 16 Mei 2010 - 14:25

    Pap:

    Ik wou dat ik erbij was!
    (Oh ja, dat was ik ook ;-) ).

    Bedankt voor de leuke en ontzettend gezellige week, jammer dat het maar zo kort was. Sterkte de komende dagen (zal wel weer even wennen zijn) en de weken daarna en tot snel op Skype.

  • 16 Mei 2010 - 15:21

    Ryanne:

    Ah, superleuk dat je ouders er waren! En wat fijn dat jullie zulke leuke dingen hebben beleefd. Klinkt geweldig! Geniet de komende maandjes:D Kusje

  • 16 Mei 2010 - 18:52

    Nienke:

    Wat hebben jullie het super leuk gehad zeg! Echt een leuk verhaal weer, met mooie foto's. Vooral die met de kangaroe natuurlijk! Haha heeel veel plezier nog daar, maar dat gaat lukken!

    xx

  • 16 Mei 2010 - 20:03

    Monique:

    Hoi Laura,

    Wat leuk om te horen dat je ouders zo lekker hebben genoten met jou.
    Maar je red het vast wel weer hoor, er gaat nog veel meer leuks gebeuren denk ik.
    Sucses maar weer he, geniet maar van al die leuke dingen.

    groetjes Dirk en Monique

  • 16 Mei 2010 - 21:31

    Rick En Irma:

    Hey Laura,
    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar!
    Maareh..........hoe kan het nu gebeuren dat je al zo lang in Australie bent en nog steeds geen "echte" kangaroe hebt ontmoet! We blijven je volgen en nog heel veel plezier! Dat gaat vast lukken. kz

  • 16 Mei 2010 - 22:57

    Jeroen:

    Hee lieffie, het is echt niet te geloven, maar ik heb gewoon WEER (minstens) 48 vertraging. Door flinke sneeuwval is elke weg door de Andes zo´n beetje afgesloten. Zit nu ´vast´ in een koud, vies klein Chileens stadje en morgen ga ik voor de 4e keer Bolivia in en dan maar hopen dat ik op die manier Argentinie in kom. Je verhaal is een welkome verassing op deze doelloze dag. En foto´s zijn om te genieten!

    X

    P.s. Hint om kangaroes te zien: begeef je richting een grote rode steen...

  • 17 Mei 2010 - 16:52

    Nathalie:

    Ha die Lau!

    Wat een ontzettend leuk verhaal weer zeg! Jullie hebben zo te lezen heel veel leuke dingen gedaan en gezien. Was volgens mij wel een topweek! En dan de foto's... echt superleuk! Ben het met Romy eens, jeetje wat ben jij bruin! Zal ik je nog wel herkennen in Bangkok ;) Tja en dan nu weer alleen, zal weer wennen wezen. Maarrrr de tijd vliegt voorbij, nog even en dan meeten wij weer! Ik zal je vd week mijn avonturen weer even mailen en misschien kunnen we weer even skypen. Spreek je snel weer!

    Dikke knuff en kus van Nat!

  • 20 Mei 2010 - 06:35

    Mam:

    Heerlijk om te lezen hoe fijn het was. Gisteravond druk bezig geweest om een fotoalbum te maken.
    Dikke kus, mam

  • 20 Mei 2010 - 07:50

    Lisanne:

    Hey Lau,
    Ik heb mezelf weer even helemaal bijgelezen en fotos gekeken. Liep even achter hoor.. Maar wat een heerlijke verhalen en mooie fotos! Wow en je bent BRUIN!! Echt aso gewoon! Gelukkig begint het zonnetje hier ook weer door te breken.. Maar ik zit nog even 2 weken aan mn scriptie opgesloten binnen.. Daarna lekker genieten! Maar ben jaloers op je verhalen! Veel plezier he!! xx Oh btw, echt heeeel tof dat je een kangaroe gezien hebt ;)

  • 26 Mei 2010 - 23:45

    Jacqueline:

    Heej Laura,

    heb even bijgelezen, wat een verhalen zeg! Echt supergaaf, volgens mij wil je nog lang niet terug :p .. je hebt echt al veel gezien!!

    groetjes vanuit Melbourne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Stage Down Under!

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2010

Zeilen op Kiana en tochtje in Gus, the looove bus

11 Juli 2010

Ultieme vakantie gevoel

18 Juni 2010

Paradise no. 2

02 Juni 2010

De buren!

16 Mei 2010

On the road
Laura

Actief sinds 05 Maart 2010
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 20063

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 11 Augustus 2014

En nu eindelijk samen: Centraal Amerika

27 Juli 2010 - 15 September 2010

Verkennen van Zuid-Oost Azie met Nathalie

12 Maart 2010 - 27 Juli 2010

Stage Down Under!

Landen bezocht: