Moppentappers - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu Moppentappers - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Zwieten - WaarBenJij.nu

Moppentappers

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Maart 2010 | Australië, Sydney

G'dday mates!
Allereerst, hartstikke bedankt voor al jullie leuke en lieve berichtjes. Toch wel heel leuk om wat te horen als je aan de andere kant van de wereld zit!

Ik ben inmiddels iets meer gesetteld. Ik woon momenteel in het mooiste plekje van Noosa. Aan de rand van het regenwoud en 5 minuutjes van de zee af. Ik woon bij John, een man van in de 50 met een dochter op kamers die af en toe langskomt. En de afgelopen dagen hadden we er ook een iets te gezellig kat bij. Hij vond me zo aardig, dat ik op moest passen dat ik niet op hem ging staan! Omdat Neil nog geen plek voor me had in zijn huis ben ik via via hier terecht gekomen. Wel heel fijn dat dit in ieder geval geregeld was voordat ik hier kwam. Ik heb een filmpje op picasaweb staan waarin het huis te bewonderen is. Ik blijf hier nu nog 2 weken zitten en moet dan eigenlijk naar Neil, maar ik weet nog niet of ik dat doe. Het liefst zou ik gewoon hier blijven wonen met iemand erbij. Want, het is wel behoorlijk stil in zo'n mooi groot huis. Ben zo gewend aan mensen om me heen, het is behoorlijk afkicken hier. En omdat ik laat thuis ben van stage, vandaag 20uur, is het pikdonker als ik hier aankom. Je kunt je voorstellen dat je je dan een beetje alleen kunt voelen. Maar de volgende dag word ik dan weer wakker met vogelgeluiden en de zee. Zoveel tegenstrijdigheden! Hoe dan ook, ik heb nog 2 weken om hier over na te denken en eventueel te overleggen wat mijn mogelijkheden zijn. Voordeel Neil: scooter die ik kan gebruiken, dichtbij winkels. Nadeel: ver van de zee! Pfff, keuzes keuzes, wat een luxeprobleem he?!

Anyhow (heerlijk die typisch engelse woordjes ;-)), ik heb dus alweer 3 dagen stage gehad! Dus ben nu een week hier.
Maar voordat ik vol in de details ga over mijn stage, wil ik jullie eerst wat vertellen over Noosa en mijn eerste weekend hier.

Het was best een lekker weekendje! Donderdag beetje gek gevoel. Je komt aan in een supermooi huis maarja, je bent wel alleen. Ik was ook vet moe van het vroeg opstaan dus lekker vroeg gaan slapen. 's Avonds is de buurjongen Jonathan nog even langsgeweest en kennisgemaakt. Hij is mijn leeftijd dus dat is wel leuk, en hij wil me wel leren surfen! Dit weekend maar eens proberen :D
Er was dit weekend een groot surffestival dus ik heb flink wat trucjes kunnen zien. En man wat ziet het er gaaf en makkelijk (?) uit! Ben heel benieuwd.
Na heerlijk wakker te worden van de vogelgeluiden en een lekker ontbijtje te hebben gemaakt (bacon!!!), naar het strand gegaan en een beetje rondgekeken. Noosa is een gebied dat bestaat uit 3 dorpjes. Noosaheads, aan de kust, toeristisch. Noosaville, aan de rivier en vol luxe resorts en veelste dure huizen (stagebegeleider woont hier) en Noosa junction, ligt er tussen in en wonen de 'locals', groot supermarktcomplex. Noosa is behoorlijk rijk. Het is een supermooie plek met vet mooie stranden maar heeft veel luxe winkels en restaurants wat de rijkere mensen naar Noosa doet trekken. Maar, met ook veel jongeren en backpackers die hier leren surfen. Een grappige combinatie om te zien.
Ik ben deze tweede avond naar een hostel gegaan om wat mensen te leren kennen en heb daar een aardig zweeds meisje leren kennen: Victoria. Samen wat gegeten bij het hostel en gekletst. En toen hebben we het fantastische idee bedacht om de zonsopgang te gaan zien de volgende ochtend. De zon komt hier om iets voor 6 op. Noosa ligt aan de noordkust dus een uurtje lopen naar het oosten waar de zon opkomt. Reken maar uit, half vijf dus mijn bed uit! Ik had verwacht dat ik de enige zou zijn die op was maar gek genoeg was het al behoorlijk druk in het pikke donker! Surfers, hardlopers, mensen die de hond uit lieten. Veel mensen staan behoorlijk vroeg op! Een uurtje lopen en daar waren we dan, het was al behoorlijk licht en er was geen zon te bekennen. We snapten er niets van! Maar doordat het flink bewolkt was was de lucht al wat opgelicht. Uiteindelijk toch gezien waar we voor kwamen. Een mooie rode bol kwam op boven de zee en verdween helaas alweer 10 min later in de wolken. Maar we hebben hem gezien! Daarna een heerlijke duik genomen in de vroege ochtend en toen maar weer terug. Even een tukkie gedaan na alweer een goed ontbijtje en 's middags weer naar het strand. En de zee is hier zoooooo lekker! Noosa heeft de afgelopen maanden heel veel regen gehad omdat het regenseizon was, maar dit weekend was het perfect. Het regenseizoen is nu ook bijna over dus als het goed is wordt het steeds mooier.

Goed, over op mijn stage. Maandag ben ik begonnen om 9 uur, prima tijd dacht ik! Maar normaal start ik om 8.. De praktijk is gelegen in een medisch district met een ziekenhuis, radiologiekliniek, etc etc. Alles mooi bij elkaar. Er werken 3 therapeuten. Peter, de baas, in de 40 denk ik en een heel goede leraar. Maud, 26, cum laude afgestudeerd en weet ook, op haar jongen leeftijd, superveel! Ze praat wel echt superveel en supersnel en ik moet er af en toe wel even terugroepen, ik houd het niet bij! En dan is er nog Anthony, in de eind twintig denk ik en net afgestudeerd. Hij moet nog een beetje loskomen maar het gaat al steeds beter ;-)
Ik ga me zeker wel vermaken hier! Ieder heeft een beetje zijn eigen specialisatie. Maud doet veel met lage rug en bekken en ik leer nu echt goed te analyseren hoe je die vage SI klachten nu goed kunt interpreteren en behandelen. En Peter doet veel met schouders en sport. Schouder vind ik heel moeilijk maar hij leidt je er echt stap voor stap doorheen. En Anthony, tsja, hij doet van alles wat denk ik. De eerste dagen heel veel meegekeken. Helaas niet veel bij Peter, er is nu ook nog een andere stagiaire Mirthe en zij loopt veel met hem mee. Ik was vooral bij Maud, superleuke meid. Ze vertelt niet veel uit zichzelf maar ik stel zoveel vragen en ik leer daardoor toch heel veel. Ook heel goede communicatie met haar over wat we beide prettig vinden etc.

Wat leuke eerste patienten-ervaringen:
1. Dag 1, eerste halfuur, ik sta aan de balie iets aan Sharee te vragen, de secretaresse en er komt een man binnen die spontaan moppen begint te vertellen! Ik had op dat moment even niets te doen dus bleef een beetje hangen en hij stopt gewoon niet! En jahoor, behoorlijk vieze moppen. Van een man van in de 70. Wat bleek, hij wachtte op zijn vrouw die op dat moment therapie had. Maar Sharee had hem nog nooit gezien dus we dachten echt: wat wil die man?! Echt, zo gelachen. Eerste halfuur op nieuwe stage vermaakt worden door een moppenman!

2. Vandaag mijn eerste 'subjective' gedaaan (= anamnese). Ging goed, zelfde als in NL maar echt ALLES vertalen. En daar heb ik veel meer moeite mee dan ik had gedacht! Komt wel goed hoor, tis gewoon even wennen. Ik heb behoorlijk wat moeite met alles engelse medische termen, de manier waarop ze die woorden dan weer afkorten en in hun patientenstatus zetten in een onleesbaar handschrift, en natuurlijk de uitspraak. Maargoed, behalve die 'kleine' puntjes gaat het wel. Vanmiddag dus een man met knieklachten gezien met Anthony. Eerste keer en ik deed de anamnese. Goed voorbereid (= NL vragen vertaald..) en goed begonnen, totdat ik op een gegeven moment de vraag stelde of hij 'strange noises' had gehoord in zijn knie. Ik bedoelde hiermee crepitaties, klakken, knikken, etc etc (komt wel voor bij specifieke meniscus/ banden klacht). En de man antwoordt: ,,strange noises, what do you mean? I do hear some voices in my head, but eh...'' Nou, haha, dat was weer lachen. Ze zijn hier zo lekker nuchter, alles wat ik fout zeg of verkeerd uitspreek maken zij een grote grap van! Gelukkig kan ik zelf dan weer even hard meelachen maar elke keer heb ik dus weer een mooi verhaal. Heel gek met mijn 3 jaar engeland, alles is hier net even anders en dan nog de uitspraak. Sommige patienten versta ik soms gewoon niet! En dan vraag ik maar gewoon of ze het nog een keer willen zeggen want ik moet toch weten wat er aan de hand is!

Kort samengevat: ik ga hier denk ik echt een leuke tijd tegemoet en ga een hoop leren. En ook over de australische fysiotherapie. Best leuk om te weten want het is zeker heeeeeel anders dan in NL. Sowieso wordt alles hier veel serieuzer genomen en de therapeuten weten hier zoveel meer! Voor mij dus echt super. 's Avonds typ ik wat aantekeningen uit en duik ik de boeken in. Wordt gewoon echt weer geinspireerd dingen op te zoeken. Heel goed dus. Kijken of ik dit blijf doen, leerpuntje van me.. volhouden!

Mirthe is trouwens ook supergezellig. Ze surft veel en gister zijn we samen naar de zee gegaan (hier noemt iedereen het de oceaan, is het natuurlijk ook). Ik met een bodyboard watn heb nog geen surfplank. Maar bodyboarden is ook supervet, je gaat hard op deze golven! Je gaat zo een minuut lang mee op dat ding!
En over sporten gesproken. Dat komt hier ook wel goed. Iedereen is hier ZO sportief! Altijd aan het rennen of surfen. Echt leuk om te zien. Altijd buiten ook. Ik woon nu bovenaan een heel steile lange heuvel en ik ga in het weekend zeker 5x op en neer per dag. Dat komt wel goed dus. En ik ben vandaag naar mijn stage gefietst. Klein halfuurtje. Ik kan daar douchen want je zweet je kapot met al die heuvels.. De bus gaat 1x per uur en collega's hebben andere tijden dus altijd meerijden is ook geen optie. Fietsen dus! En morgen hardlopen, mijn beginnersschema'tje maar weer tevoorschijn pakken want ja, niet weer de fout maken te snel iets willen doen.

Nou, ik ratel (typ) weer aan een stuk door he! Had ook echt zin om er nu eens voor te gaan zitten en het allemaal met jullie te delen. Hopelijk heb ik niet te veel tijd in beslag genomen, ik zal het de volgende keer (proberen) wat meer hoogtepunt gericht te houden. Maarja, weten jullie in ieder geval ook alvast wat details ;-)

Geniet van het opkomende mooie weer in nederland enne, see ya!

Foto's op http://picasaweb.google.com/lauravanzwieten/AustraliaNoosa02
(zal mijn camera eens wat vaker meenemen... :-p)

• 24 Maart 2010 - 11:25

Pap:

Nou dat klinkt allemaal behoorlijk positief. Ben wel een beetje jaloers op je: mooi weer, leuke mensen en dan ook nog leren surfen. Misschien moeten we onze rondreis door Australie maar schrappen en in Noosa blijven ;-)

Houdt je haaks en blijf genieten. En die uitgebreide verslaggeving moet je vooral blijven doen!

• 24 Maart 2010 - 12:37

Mam:

Klinkt goed allemaal.'Is ook wel een groot probleem he? Ga ik in de ene villa of in de andere villa wonen. Ga door met genieten en we zullen de mail uitprinten voor de oma's.

• 24 Maart 2010 - 13:30

Gabi En Jan :

alles gute, weiter so...gabi und jan

• 24 Maart 2010 - 15:52

Jordi:

Allemaal helemaal geweldig. beetje wennen, maar dat is ook super fijn, echt bedenken hoe jij het wil en je eigen keuzes maken. helemaal te gek. En Noosa moet helemaal geweldig zijn. Hoop dat je je motivatie voor het leren en werken goed vast kan houden. Veel succes met alle keuzes en het genieten van zon zee en strand. hier schijnt de ozn ook steeds vaker! :)

• 24 Maart 2010 - 16:00

Ryanne:

Lau! Wat een lang verhaal zeg, je hebt alwer superveel beleefd in zulke korte tijd. Echt leuk dat je het zo naar je zin hebt:) Kan ik ook wel begrijpen, jeetje, wat een prachtige foto's! Geniet ervan meis,kusje

• 24 Maart 2010 - 22:18

Wien:

Hoi Lautje, wat onwijs leuk om te lezen allemaal! Echt superleuk en ik leef helemaal mee op afstand!
    Hier alles heel goed. Lynn draait al lekker mee en de kids zijn ook dol op haar. Fijn.
    En het zonnetje gaat hier ook steeds meer schijnen, dus wij zijn blij!
    Geniet & liefs
    Wien

• 25 Maart 2010 - 07:01

Janneke :

Wow Lau! klinkt echt super!! Je hebt het echt naar je zin! Ben benieuwd naar wat je nog meer gaat meemaken, het surfen wordt vast geweldig! Leuk dat al die mensen ook leuk zijn! Naja geniet geniet geniet!

• 25 Maart 2010 - 15:52

Romy:

Laura, Laura wat een verhalen!!! Superleuk om te lezen!

Ik moet wel lachen hoor, ook om je vertaalverhalen! Toch mooi dat mensen er positief mee omgaan! En met de taal komt het helemaal goed! Het zijn idd allemaal termen die je vanzelf onder de knie krijgt!

Nou heeeel veel plezier en succes met je patienten!!! Geniet van je vrije tijd, het surfen en ook het fietsen in de heuvels! ( jaloers!!!!!!)

En ik ben benieuwd wat je gaat doen met je verblijfplaatskeuze!

Paasvee was top & hebben je gemist, verder gaat alles hier goed!

Liefs

• 26 Maart 2010 - 08:47

Edwin:

Sluit me aan bij de andere reacties Laura: jaloersmakend! Lees je uitgebreide verslagen met plezier. Ook fijn dat de leeromgeving zo goed lijkt te zijn. Wel benieuwd naar de verschillen die je nu al waarneemt met NL en Australische FT.
    Groet,
    Edwin

• 27 Maart 2010 - 13:01

Niek De Graaff Hib A:

Beste Laura,
    Leuk dit allemaal te lezen, bedankt.
    Veel plezier daar.
    De lente heeft eindelijk z'n entree gemaakt. Maar zo te lezen is het in down under nog veel mooier weer.
    Veel plezier en sterkte daar.
    Niek

• 27 Maart 2010 - 16:10

Melissa:

Hoi Lau, echt geweldig zeg, al die ervaringen en verhalen, echt iets voor jou dit, met al die sportieve mensen om je heen! Ontzettend leuk te lezen dat het zo goed met je gaat! Veel liefs, xx Melissa

• 27 Maart 2010 - 16:11

Shan:

Ik vind het zo knap dat je alles in het engels moet uitleggen en praten op je stage?
    Heb je ook nog nederlanders ontmoet?
    5 uur al op, pff dat kennen wij hier in ned niet haha ;) nou is het daar veel mooier weer natuurlijk.
    Leuk dat je ook nog op hyves zit bij mengel moesjes :)

xxx

• 03 April 2010 - 09:24

Angela:

Lau, dit klinkt echt heerlijk!
    Looking forward to your next story! ;-)

Veel kusjes uit holland!

• 03 April 2010 - 09:31

Angela:

PS. wat een ontzettend mooi huis met al die balkonnetjes en dat uitzicht! Wowowo! Jaloers!

• 01 April 2011 - 17:33

Melanie:

Hoi Laura!

Super leuk om al jou reisverslagen te lezen! Ik wil namelijk ook op stage in Australie, maar weet niet zo goed hoe ik dit zou moeten aanpakken.. Ik vraag me af hoe jij dit geregeld heb en of je tips en trucs voor me hebt?

Je zou me ook eventueel kunnen bellen, als dat makkelijker contacten is.

Groetjes,
    Melanie